0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det sprids mycket rykten, men jag kan ta min skillsmässa som exempel.Ex'et fick en rejäl 30-års kris och under ett års tid så var hon i stort sett inte hemma alls, hon sprang på krogen, var med kompisar och lämnade familjen helt i min försorg...Det hela urartade i att hon blev påkommen med en annan, skiljsmässan var ett faktum....Upp på sicialkontoret för att fastställa vårdnaden, skulle inte bli några problem eftersom vi var överrens om delad vårdnad.väl där så började utfrågningen av mig, hur ofta gick jag på krogen?, hur ofta drack jag mig full hemma?, kunde jag ta ansvar för mina barn? vet du i vilken skola dina barn går? osv. osv. Den enda frågan mitt ex fick var " tror du han kommer att klara av det här?".Även fast vi var överrens innan vi gick dit så började mitt ex tveka inför om jag verkligen skulle klara av det fastän jag i praktiken varit ensam vårdnadshavare av barnen under ett års tid medans hon "lekte av sig".precis innan ex'et skulle skriva på papperet så spände socialtanten ögonen i henne och och sa "är du verkligen säker på det här, det blir svårt att ändra efteråt" Jag inser ju att om mitt ex sagt nej så hade hon direkt fått vårdnaden.Det är sällan jag känt mig så förudmjukad, hjälplös, och förbannad som då..Sedan när man vet att det finns förutfattade meningar som:.... så blir saken ännu värre att släppa.Jag hoppas att jag fick tag på en idiot till socialstjänsteman och att detta är en engångsföreteelse, men jag har kompisar som varit med om liknande historier så jag är tveksam.
Jag håller också igen.. Delad vårdnad får mannen om kvinnan vill ha det så, annars tar hon den bara..
Delad vårdnad får mannen om kvinnan vill ha det så, annars tar hon den bara..
Ja du Rickard, tänk om man förstod. Lögnen är en stor del som du själv var inne på. Har man en gång börjat ljuga blir det svårt att ta sig ur. Var på väg att skriva mer men det finns ingen mening med att vika ut skiten här. Det kan bara skada.
@ RickardOkej. I Sverige är det alltså möjligt att söka och få delad vårdnad om man får barn med en tjej och man är INTE gift med tjejen.Rätt?I princip är det ju bara att överenkomma med tjejen om hur vårdnadsförhållanden ska se ut.Problem uppstår ju bara när det blir tvist och bråk.
Detta baserat på faktumet att de allra, allra, flesta har delad vårdnad - så rent statistiskt borde risken för felbeslut när det gäller delad vårdnad vara större.
Ja söka kan man göra, men det är mamman som avgör om det ska vara delad vårdnad eller inte..