Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Riktning av fläkten - FLM 30  (läst 6251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Riktning av fläkten - FLM 30
« skrivet: 01 juli 2012, 21:51:52 »
Hej,

jag har sedan några veckor svarta prickar i fogarna i ett av badrummen och känner sedan dess allmänt att det är dålig luft - antagligen något med ventilationen. Nu ikväll undersökte jag ventilationsfläkten i form av Nibe's FLM30. Deinstallerade fläkten för att känna om den funkar - iallafall snurrar den. Men det som gjorde mig fundersam är en enkel men ack så viktig fråga:

Enl. manualen suger "Den inbyggda fläkten i FLM 30 luft frÃ¥n husets  vÃ¥tutrymmen till Ã¥tervinningsenheten.". Skruvar jag dock loss fläkten blÃ¥ser den ju ut luft. Är det nÃ¥got jag missuppfattar, eller är nÃ¥got väldigt fel här?

Manualen bifogades - sida 4 (nedre delen) visar hur man får ut fläkten. Utgången vid den inringande 3:an blåser som sagt ut luften.

Är det rätt så här? Om så är fallet - vad gör jag åt ventilationsproblemet då? Rengjorde filtret, kollade som sagt fläkten.

Hälsningar,

Christoph


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2012, 22:48:01 »
Menar du på allvar att den är felvänd?
Ta kontakt med firman som gjorde jobbet och tala lite allvar med dem i så fall.
Du ser tydligt på bilden på sid 3 överst att högra anslutningen är sugsida och vänstra är trycksidan (sett framifrån).
Jag tycker du (om de kopplat fel) ska kräva att de sanerar badrummet också och får bort all mögel som felet orsakat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Christoph Neymeyr

  • Gäst
Christoph Neymeyr
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #2 skrivet: 01 juli 2012, 22:59:09 »
Hej,

tack för ditt svar.

Nja, jag vet inte vad jag menar, jag vet bara att fläkten blåser ut luft som tusan, samt att det genereras en svag bris av gallret som skyddar fläktens "blad". Men visst förstår jag det rätt, att den skall suga in luft istället för att blåsa ut, visst funkar det så, för att tolka den nedre ritningen på sida 3? Och luften som skall sugas in kommer via ventilerna som sitter uppe i taket i badrummen? Vilket i sin tur sedan leder till möglet?

Hälsningar,

Christoph

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #3 skrivet: 01 juli 2012, 23:43:21 »
Jag missförstår dig kanske? ???
Fläkten ska blåsa, annars så suger den inte från andra hållet, den transporterar luft från frånluftsidan till avluftssidan genom att blåsa luften åt detta hållet.
Du kan testa i badrummet med ett papper mot frånluftsdonet, sugs det fast är det OK, blåser det in så är det knas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Christoph N

  • Gäst
Christoph N
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2012, 05:52:39 »
Ah, då är det i sin ordning. Jag gjorde papperstestet, men pappret hålls inte - dock känner man, mycket mycket svagt, att den suger in luft - men det är långt ifrån att det räcker för att hålla upp ett papper. Inte bra, antar jag?!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #5 skrivet: 02 juli 2012, 08:57:47 »
Möjligt att det räcker som grundventilation men vid dusch och bad behövs det antagligen lite mer för att få bort fukten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Christoph Neymeyr

  • Gäst
Christoph Neymeyr
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #6 skrivet: 02 juli 2012, 10:17:44 »
"Möjligt" innebär även att det finns en möjlighet att det inte räcker till grundventilation heller. Då kvarstår frågan: hur får jag bort fukten?

Jag bör här även tillägga en sak ang. FLM30: för ca 1 år sedan tyckte jag dessa svarta mögel-prickar uppstod. Ungefär vid den tiden gick cirkulationspumpen i FLM30-grejen sönder eftersom nivån i köldmedelsbehållaren sjönk under pumpens placering, den skar sig tydligen. Enl. VVS'aren är det ingen större fara, det lönar sig tydligen knappt att laga den, om man jämför kostnaden för reparationen (500€) med vad man sparar in på energi. Så vi knäppte av cirkulationen. Det kan vara en slump, men jag tycker att ventilationen har blivit sämre.

Vad gör jag för att bena ut det här?

Hälsingar,

Christoph

Christoph Neymeyr

  • Gäst
Christoph Neymeyr
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #7 skrivet: 02 juli 2012, 20:23:40 »
Jag höjde just från nivå 2 (110V) till 7 (185V) utan 10 (230V) - låter mera, men det känns direkt. Vi får se om det gör susen.

Christoph

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #8 skrivet: 02 juli 2012, 22:31:15 »
Hur ser frånluftsdonet ut?
Sluter pappret tätt intill donet så är det för dåligt sug om det trillar loss.
Är det en variant där det är en glipa som pappret inte ligger an mot så kommer det givetvis inte sugas fast.

Sen kan man också kolla på spegeln i badrummet då du duschar, ett riktmärke är om den fortfarande är immig 5 minuter efter dusch, då är luftflödet för dåligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #9 skrivet: 03 juli 2012, 07:12:29 »
Hej!

Nu sluter pappret tätt intill, inget som helst problem, A4'an sugs fast utan problem.

Spegeln i badrummet var helt torr efter duschen imorse, likaså fönsterrutan. Låter bra hittills, men det kanske inte är så lätt. Badrummet (4x2m) ser ut som du ser i den bifogade ritningen. Du ser att duschen är lite "för sig själv", eftersom den är bakom en vägg som avgränsar halva rummet. Den blåa cirkeln är frånluftsdonet, den röda ovanför fönstret är en Maico fläkt (ECA 100 ipro KVZC) som snurrar i 25 min 1 min efter att man ha tänd på ena lampan (den som även tänder spotlights ovanför duschen). Fläkten gick inte att installera direkt ovanför duschen, eftersom det hade givit problem med kondensen, etc.

Har du någon idé vad som kunde göras, ifall inte den nya fläktinställningen hjälper?

Tusen tack!

Christoph

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #10 skrivet: 03 juli 2012, 11:09:02 »
Om fläkten suger från flera utrymmen kan du behöva strypa flödet där för att få ökat flöde i badrummet annars finns risk att fukten sugs in i huset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #11 skrivet: 03 juli 2012, 12:36:57 »
Den suger från flera utrymmen, såsom sovrummen och andra badrum och gästtoaletten, jo.

Hur menar du, strypa flödet "där"? I det "kritiska" badrummet? Hur blir jag då av med fukten?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #12 skrivet: 03 juli 2012, 12:43:43 »
I sovrummen skall man väl ha tilluft, inte frånluft?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #13 skrivet: 03 juli 2012, 12:46:00 »
Iallafall sugs det ur donet även i sovrummen, men alla de har även sådana ventiler i väggen, Fresh 90.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Riktning av fläkten - FLM 30
« Svar #14 skrivet: 03 juli 2012, 14:22:15 »
Du ska strypa flödet i de andra rummen så att flödet ökar i badrummet eller om det sitter en strypning till badrummet öppna den så flödet ökar. I sovrummen ska det normalt inte vara frånluft det brukar man ha i utrymmen med (dålig luft) tvättstuga toa badrum samt kök fast där dras det separat frånluft till fläkten. Hur många frånluft don har du är det för många blir det litet sug och därav dålig vent på toa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!