Situationen är hus (byggt -78, trästomme med tegelfasad, två våningar om 80kvm vardera ovan mark och kallvind, mekanisk frånluft, underisolerad platta på mark). Uppvärmingen idag är direktverkande el. Inte mycket har gjorts sedan -78 så vi planerar nu för en omfattande renovering.
Planen är att borra bergvärme och konvertera till vattenburet. Eftersom alla golv är uttjänta och kommer bytas så lutar det åt golvvärme (floré verkar ha ett system som har potential att funka bra på undervåningen trots dåligt isolerad platta). Då vi ändå vill rodda en del med delar av taket i nedervåningen (pendla ner en smula och sätta spottar) så funderar jag på att förbereda för ett framtida FTX-system.
Frånluften finns ju redan i form av ett utsug i badrum på övervåningen samt på undervåningen ett utsug i tvättstugan, ett i gäst-WCn, samt köksfläkten. Övervåningen känns "trivial" då tilluften till sovrummen kan dras på kallvinden. Undervåningen är såklart lite knepigare...så det är här jag behöver lite input
. Bottenvåningen (8x10m) kommer när vi är klara i princip bestå av ett stort vardagsrum som upptar ena halvan av våningsplanet (4x10m) med öppen planlösning mot köket (10 kvm). Planlösningen kommer också vara öppen mot hallen, så det blir i princip en tvättstuga och en gäst WC kvar där det finns dörrar
. Den enklaste och estetiskt mest tilltalande lösningen är att dra en fet ventilationskanal från vinden rakt ned, exakt i mitten av huset och ha tilluften till hela undervåningen därifrån, "centralt" utmynnandes i vardagsrummet. Ett utblås åt andra hållet (i hallen som flankeras av kök, tvättstuga och gäst-wc) kan också ordnas rätt enkelt. Funkar det att ha tilluften "mitt i huset" "blåsandes" mot ena ytterväggen när man kör öppen planlösning och har utsugen på motstående yttervägg?
Den andra frågan gäller dimensionering... Vad behöver man för dimension på ventkanalen ned till undervåningen för att man ska ha lite marginal och vilken dimension på utblås vill man ha (vill ha det så tyst som möjligt)?
Är det vansinne eller OK att dra tilluften till en central punkt och pumpa ut den därifrån?