0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
att kyla med låta vatten torka (tex utomhus) fungerar bara om luften utanför inte är allt för fuktig - sensommaren i sverigen så är luftfuktigheten nära 100% ganska långa tider och då kyler en sådan arragemang inte något alls.att kyla med vatten så måste man tänka på att vattenkostnaden inte är obetydlig och ger ganska klent med kyla för dom pengarna - läs trådana om frikyla tagen från egen borra att det är stor skillnad på kylverkan i början när borran är kring nollan på vårkanten och hösten där borran håller typ 12 grader... ---för länge sedan så hade företaget jag jobbade på löst kylan i ett utrymme med mycket långa sträckor till närmaste ställe där man kunde dumpa värme genom att ha en vattenkyld AC - dvs. den värmde kranvatten från ~ 10 grader till ca 35 grader innan det åkte ut i avloppet vilket gjorde att den kunde transportera ut knappt 3 kWh per 100 liter vatten - nu vet jag inte vad vattenpriser är men om man säger 10:- per kubikmeter så är det 1:- per timme i bara vattenkostnad om man släpper igenom 100 liter i timmen. mao skall man kyla med bara kallvatten så blir det snabbt dyrt om man använder kommunalt kranvatten, speciellt om det görs utan kompressorhjälp som värmer vattnet lite extra - och har man egen brunn så kan man snabbt köra brunnen torr/saltvatteninläckning samt att elströmmen för att pumpa upp vatten är heller inte gratis...
Då skall du alltså tappa ut en massa varmvatten när du behöver kyla? Inte helt gratis tycker jag...