Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bygga hybrid-scooter  (läst 5034 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Bygga hybrid-scooter
« skrivet: 16 maj 2012, 10:15:15 »
Scooter & Laddare
Laddar 50A på 4 timmar. Laddaren drar 480W.
Motor 3Hk 48V DC
40A gör den av med på 8 mil. ( den använder inte alla 50A )

Julas elverk.
Uteffekt 650W 
Drifttid 1 tank a 4 L är 8 timmar.
Förbrukning 0,5 L / timman.

Den gör således av med 5 A / mil, 25A på 5 mil eller på 1 timma. Under samma tid har batterierna laddats med ¼, 12,5A på en timma med förbrukning av 0,5 L. Så för att köra 5 mil blir bensinförbrukningen 1 L bensin, 0,2 L / mil. ( Kanske mindre då laddaren inte behöver mer än 480W ).

När jag söker bränsleförbrukning scooter hittar jag uppgifter om att en klass 1 scooter drar 0,2 L / mil.

Hur kan det bli samma förbrukning om man med ett elverk genererar driftström till en elmotor som om man driver en motor direkt med bensin?


En annan fråga, är det fortfarande en el-scooter om man gör så?
Batterierna skall sitta kvar som buffert.
Halva försäkringskostnaden är det på en sådan.
Och använder man bara el åker man bra mycket billigare.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga hybrid-scooter
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2012, 10:54:58 »
Hur mycket väger elverket? Och hur ska det monteras på scootern?
Känns som att elförbrukningen lär öka en del p.g.a. den extra vikten?
Inte för att låta negativ, men "range extender" på elmoppe känns lite extremt om man inte har 10 mil enkel väg till jobbet och ingen möjlighet att ladda där.

Annars så hade nog jag satsat på att konstruera ett eget elverk. :) Finns ju en hel del både lätta och kraftiga saker i modellbranchen! (bil/flyg)
Eller varför inte använda en liten och lätt motor från grästrimmer eller motorsåg? Då kan man ju dessutom sikta på en generator för 48 V direkt, istället för att få massa förluster genom laddare etc..

Själv så pendlar jag till jobbet (1,5 mil enkel väg) på en elcykel. Den har både gashandtag och farthållare så jag slipper trampa. 8)
Li-Ion-batteriet är på 36 V 10 Ah och är inne på 3:e säsongen nu utan något märkbart tapp i kapacitet.
Funderar på en ren elmoppe nu, mest för högre topphastighet och bekvämlighet.
Max 25 km/h och träsmak efter en halvtimma på sadeln gör ju att bilen får rulla en del den också...

Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga hybrid-scooter
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2012, 11:17:25 »
Hur kan det bli samma förbrukning om man med ett elverk genererar driftström till en elmotor som om man driver en motor direkt med bensin?

Förutom en del möjliga avrundningsfel och osäkra faktorer så är det väl ganska rimligt... Bensinmotorn i elverket går ju på ett konstant varvtal där den (förhoppningsvis) är som mest effektiv. Bensinmotorn i en Scooter får ju jobba under ganska varierande förhållanden.

Sen är det ju en del förluster med att först generera en växelspänning, transformera ner den, likrikta och ladda batteriet. Men, det är ju även en del förluster i transmissionen på en bensindriven moped. Elscootern har väl i princip motorn direkt på drivhjulet?

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygga hybrid-scooter
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2012, 15:37:10 »
8 mil i 45-55km/h är väl ganska ok för ett el-fordon. Typad för två och 80 km/h så lite extra vikt tåler den säkert. Kraftresurser fattas inte heller, den t.o.m lyfter lite i framdelen om man ger järnet. Enklast är ju att köpa ett elkraftverk Jula eller Biltemas som är lite lättare, 12kg mot Julas 20 med full tank. Laddaren behöver man ju ha med sig ändå om det skulle dyka upp ett uttag någonstans. Det är inga problem att stoppa något av dem i en pack-box. Dessutom kan man använda elkraftverket till annat vid behov.
Noterade att det var två-taktsmotorer, de ska väl gå att köra på E85.
Jo motorn sitter i navet. Det kliar lite i fingrarna, skulle vilja prova att seriekoppla ytterligare ett batteri, 60 volt, skulle kanske komma upp i 70-80, som de har i Canada, men vet inte om det dödar elektroniken, så tror jag avstår, det är ju dessutom olagligt. Förbaskat rolig är den att köra, knäpptyst och bra med kräm. Måste finnas en hel del sådna scooters stående i stugorna, bingolottovinst för ca 10 år sedan, bra kvalitet förutom motorn som var fuskad ihop, men den går att fixa.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad rgx107

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Bygga hybrid-scooter
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2012, 17:20:48 »
Ja det är fortfarande en elscooter. Drivmedlet bestäms av huvudsakliga kraftkällan, el i det här fallet. Din hybrid går inte kontinuerligt på bensin, bara räckvidden förlängs något (om man inte kör väldigt sakta). Exakt var gränsen går har inte fastställts noggrannare, det står bara huvudsaklig kraftkälla. Peugeot hade en liknande elbil för ett tag sen med ett litet dieselelverk, den räknades som elbil.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygga hybrid-scooter
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2012, 19:15:36 »
När det gäller elverk så vill man generera 50Hz och varvtalet regleras därefter.

När det gäller hybridbilar så vill man att generatorn skall ladda med minsta möjliga miljöutsläpp.
Det går inte alltid hand i hand med den mest effektiva laddningen.

Du vill ha höga Hz/rpm för effektiv laddning och det skulle då betyda att snurra generatorn runt 6-7Krpm vilket ger bra med ström.

Du kan ta en trimmermotor 25-30cc och snurra en 24v el-scootermotor med som generator.
Då får du ungefär 60v/10A laddström.

Problemet är att det låter förbannat illa.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Bygga hybrid-scooter
« Svar #6 skrivet: 16 juni 2013, 19:47:09 »
Kanske bättre att lägga till mer batteri än att ladda det befintliga.
http://www.ev-power.eu/
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygga hybrid-scooter
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2013, 20:36:22 »
Kanske bättre att lägga till mer batteri än att ladda det befintliga.
http://www.ev-power.eu/
lithiumbatterier, absolut, men 9-10 tusen, på tok för mycket. Och risken att bli ståendes finns kvar. Den risken har man givetvis oavset vad man åker med, men att flytta tunga batterier är nåt man vill slippa.
Jag har köpt ett elverk, det ger 650w, max 750w ut, skulle teoretiskt räcka att driva motorn på halv fart ca 25km/h. Batterierna jag provar nu är vanliga 8A blybatterier från jula, enligt beräkningen ska de klara 7km innan energin blir så låg att den inte går att använda, räknar med ca 40% kvar. Hittills ser det lovande ut, gör fortfarande 55km/h i powerläge efter 4km körning. Jag kan inte ta ut svängarna, har varken hjälm eller försäkring, utan håller mig på inhängnat område, så många varv blir det. Att de 4 småbatterierna bara väger 1/4 av orginalpacket gör säkert sitt till. Stoppar jag in elverket också har jag fortfarande reducerad vikt. Givetvis hade det varit super med lithium, kunde dubblat kapaciteten med bibehållen vikt, kanske spetsat med 3,2v också, är inte säker på att kontrollern klarar 60v. Men jag leker med det när jag har tid över. Julbatterierna kostade 149 kr st, fick tag i fem, synd att de inte hade fler till det priset, sånna man själv fick sätta syra i, samma batteri finns fortfarande men det är färdigt och 100 kr dyrare. :)
« Senast ändrad: 16 juni 2013, 20:41:55 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!