Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Använda VP-manometerställ till bilens AC - funkar detta ?  (läst 4457 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
Tjohopp.

Har ett manometerställ som har graderingar för de flesta kylmedier, med standard 5/8 -anslutning.
Bildlänk här: http://energismarthem.se/produkt_manometer.shtml
Kan detta manometerställ funka att felsöka på en bils AC-system = har bilen samma typ av anslutningar ?
Kan då också detta ställ användas om man vill fylla upp AC:n i bilen.
Någon som vet eller jobbar med AC i bilar. Är det standardanslutningar på olika bilmodeller eller varierar detta beroende på bilmodell ?

Art
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Det finns en del olika anslutningar på olika bilar. Igår fyllde jag mina gamla Saab. Sen tänkte jag fylla mina pappas gamla Opel också. Men det var inte samma koppling. Volvo och Saab och BMW vet jag har haft samma koppling under många år.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
För dom flesta bilar med R134a så har man en standard snabbkoppel med olika diametrar för hög resp. lågtrycksida - nu finns det iofs. bilar och biltillverkare som envisas med specialare fortfarande.

är det 7/16" - 20 -gängor (1/4" kylgänga)  på utsidan så är det en gammal R12-maskin man råkat på med mineralolja om den inte är konverterad (och då borde även anslutningarna vara ändrade till snabbkoppel med adapter)


En sak att tänka på - slangar och manometerställ som används för bilar bör inte användas till något annat än just bilar i fortsättningen (utom toyota prius som har elektrisk kompressor) om man inte gör en riktigt noga rengöring (vilket svårt att få till i blinda röret i manometrarna) - det har att göra med oljorna där PAG-olja som används i bil inte får komma in i maskiner med högspänningar som hermetiska kompressorer. PAG-oljan är inte tillräckligt isolerande och hållbar för högspänningsapplikationer på samma sätt som mineral, AB, POE etc. är.   


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
Tänkte alltså koppla på en Saab 9-5 / 01 på lågtryckssidan, har en gäng-konverterpropp 5/8 till 1/4 från Chunlan-tiden, frågan är om denna passar..?, jag har inte öppnat upp bilen än för man måste demontera strålkastaren för att komma åt lågtryckssidan enligt expertisen på Saab:ar.

Vad är standard-kopplingen på lågtryckssidan för R134a på en modern kärra typ Saab ?.
Vad körde du med Henke ?
XXargs skrev snabbkoppling - är det typ den modell som man använder för tryckluftsgrejor..?
« Senast ändrad: 05 maj 2012, 17:21:58 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 761
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
Det är sådana här kopplingar skall du ha för att koppla in dig på bilen. Tryckluftsgrejor funkar inte!
http://www.avantia.com/avantia_navigera.asp?m1=96&m1r=%D6vrigt&m2=49&m2r=%D6vrigt&m3=133&m3r=Snabbkopplingar
http://viewitem.eim.ebay.se/AC-R134a-Quick-Connector-Adapter-Auto-AirConditioning/140748046464/item

Här kan du hitta det mesta du behöver veta om AC och bilar:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=18&t=188891&hilit=av+r134
http://autopower.se/forum/topic.asp?id=196050

Med litet tur behöver du inte ha ett manometerställ för att kompletteringsfylla systemet i en SAAB. På min 9-3 -00 finns det i alla fall ett litet fönster på torkaren som går att använda. Ser du bubblor i detta fönster mest hela tiden eller åtminstone ett bra tag efter att kompressorn startat (tror jag det var) så kan systemet fyllas på tills bubblorna slutar komma. En kort bubbelsträng (säg 3-5 sek) kan få komma varje gång kompressorn startar men sedan skall det vara bubbelfritt.
Jag fyllde på min 9-3 mha detta fönster och lät sedan kolla systemet på en AC-verkstad som konstaterade att allt var OK med mitt AC-system. Mitt AC-system fungerade före fyllningen så jag utgick från att ingen fukt hade kunnat komma in i systemet. Och eftersom systemet fungerade efter 8-9 års användning så hade jag inte heller någon läcka på systemet som behövde fixas först.

Per L
« Senast ändrad: 05 maj 2012, 18:59:46 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Tänkte alltså koppla på en Saab 9-5 / 01 på lågtryckssidan, har en gäng-konverterpropp 5/8 till 1/4 från Chunlan-tiden, frågan är om denna passar..?, jag har inte öppnat upp bilen än för man måste demontera strålkastaren för att komma åt lågtryckssidan enligt expertisen på Saab:ar.

Vad är standard-kopplingen på lågtryckssidan för R134a på en modern kärra typ Saab ?.
Vad körde du med Henke ?
XXargs skrev snabbkoppling - är det typ den modell som man använder för tryckluftsgrejor..?
Jag har en 9000 97:a. Men jag har även fyllt 9-5. Har för mig det var samma som på min. Alltså den " vanliga" kopplingen. Jag har för mig du inte behöver ta bort höger strålkastare. Det räcker plocka bort en större slang bakom strålkastaren så sitter kopplingen där.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!