Hej
Jag har ett 1½ plans hus på ca 140 kvm i blåbetong som jag radonsanerat för ca tio år sedan mha en Airoterm 3 frånluftsvärmepump av fabrikatet Terraterm. Den arbetar inte med luft/vatten utan luft/luft.
Värmepumpen har fungerat perfekt under alla år men strular nu efter att jag flyttat den i samband med en ombyggnation. Batteriet isar igen och fläkten låter som ett tröskverk.
Jag vill i första hand finna någon som kan serva/reparera "burken". Den ska enligt uppgift vara gjord av "standardkomponenter" men det gäller att få tag i någon som vill skruva på "okänd" en produkt...
OM jag måste byta hela värmepumpen vill jag ju nyttja de tilluftskanaler jag har eftersom det är den enda ventilation som finns nu. Att ta upp friskluftsventiler och ta in kalluft har min granne i ett identiskt hus mindre bra erfarenheter av. Jag har sett Mecvents produkter (bl a en Combi som även levererar tappvarmvatten) och undrar om någon har några erfarenheter av den. Sedan har jag hört talas om ett danskt fabrikat: Nilan och är lika nyfiken på dom...
Sedan undrar jag hur det kommer sig att det finns så få produkter av detta slag när det finns mängder med vanliga värmeväxlare som kräver tilluftskanaler. En värmeväxlare har väl en verkningsgrad på en bra bit under 100 % medan en frånluftsvärmepump ligger en bra bit över... ?
Har jag missat nåt eftersom efterfrågan på denna typ av anläggning tydligen är så liten att det knappt finns något utbud av sådana frånluftsvärmepumpar?