Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta från el till BV i samband med ombyggnad av 20-talshus, Hjälp,Vilka rör??  (läst 4863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattetvilling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har idag ett 20-talshus i västra Göteborg på ca 91kvm med luft/luft VP och elvärme. Stående plankvägg med kutterspånsisolering, tak med 15cm kutterspån nästan alla fönster bytta till 3-glas energi. Krypgrund på berg med idag ganska kalla golv. Fungerar väl till ca -7 med VP innan jag blir tvungen att sätta på elementen. Tyvärr har tidigare ägare knackat ner kakelugnen och tagit bort skorstenen.
Nu till det roliga(jobbiga), jag kommer att bygga om/ut övervåningen och passar då på att se över min uppvärming. Tanken är på sikt att borra och sätta en bergvärmepump i garaget och göra en kulvert in till huset.
När jag nu om ca 3 veckor börjar med att riva av det gamla taket kommer jag att isolera med ca 300mm cellulosa i tak och ca 250mm i de nya väggarna, de gamla väggarna tilläggsisoleras men 70mm
Ytan på huset kommer att öka till ca 135kvm. Har ett garage på ca 30kvm där 10 är förråd.

Nu lite funderingar, jag har tänkt ha:
Berg värmepump monterad i garaget med kulvert in till huset (ca 5m utvändigt mellan hus och garage)
Låg temperatursystem 55grader
Radiatorer på ovanvåning utom i badrummet där det blir golvvärme
Golvvärme på nedervåning (men innan jag har hunnit dit i renoveringen, montera en fläktkonvektor)

Är jag på rätt väg eller ute och cyklar?

Det jag behöver ha hjälp med först är att välja slang/rör till elementen i sovrummen och till golvärmefördelaren i badrummet på ovanvåningen. Jag kommer att ta upp alla golv på ovanvåningen och lägga rören där och borra ner i innertaket i badrummet på nedervåningen (där dom får vänta ett år eller så på inkoppling av BV)

Hur gör man idag? Går det bra och ha en fördelare i taket på plan1 och sen ut med 2 rör till varje radiator eller kör man på 2-rörs stamledning?

(Otaliga är frågorna som jag kommer besudla detta forum med  ::) )
« Senast ändrad: 18 april 2012, 17:38:39 av mattetvilling »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13384
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta från el till BV i samband med ombyggnad av 20-talshus
« Svar #1 skrivet: 18 april 2012, 08:59:00 »
Gör plats för en arbetstank i garaget på en gång så att du kan ge värmepumpen bästa möjliga driftförutsättningar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mattetvilling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja det kan nog behövas då jag inte får så stor volym i mitt system.

Mest fundersam är jag nu på vad jag ska lägga in i golvet (koppar/combipex) och hur (2rörs/eller från fördelare?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13384
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta från el till BV i samband med ombyggnad av 20-talshus
« Svar #3 skrivet: 18 april 2012, 10:06:02 »
...Och tänk på den av Murphy's lagar som säger att man alltid lägger in en kulvert med ett rör för lite...

Om du skall ha flera klimatsystem med olika framledning och/eller vill kunna köra komfortvärme i golvet utanför värmesäsong så kan man behöva dela upp systemen redan i garaget beroende på hur man har tänkt bygga. Vill du dessutom ha varmvattencirkulation så går det ytterligare ett rör i kulverten...
Lägg även ett kabelrör parallellt så att du kan dra signalkabel till eventuella rums- och framledningsgivare i huset som skall kopplas till VP'n i garaget eller eventuell loggningsutrustning i huset som skall kopplas till VP'n.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Churchill

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 505
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi konverterade ett 70 talshus
La in golvvärme nere och uppe Uppe i spåraede spånskivor med fördelningsplåtar 17 mm pex-a max längd 55 meter ganska enkel manöver, nere sågade ner 4 cm i betongen ocg la 20 mm pex-a max längd 70 meter, tog 1 timma per kvadrat materialet var inte farligt men jobbet. Kompleterade med störtsa handukstorkarna som gick att få tag på nere och 2 handukstorkar uppe, och en fläktkonvektor i tvättstugan.
Beräknad framlednings temperatur id - 10 gr ute 35 grader. I vintras vid -20 grader ute hade vi 32 graders framledning och 20 grader inne.

Vi har också 5 meter till garaget med 3 dubbelkulvertar
en till golvvärmen en till handukstorkar och fläktkonvektor och en till varmvatten(cirkulationen är ej monterad men indragen.
I huset drog vi med Aulupex. Rena barnleken klipp med något som liknar en häcksax och pressa kopplingar drog stammar och stickledningar.

Vid värmeberäkning se upp med hörnrumm ofta räcker inte golvvärmen till för alla kalla tytterväggar

Lycka till tummenupp
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36159
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
För att få fram tappvarmvatten inom rimlig tid, utan VVC, dra en rätt klen ledning för detta, och för vattnet till fördelare/radiatorer skall du ha så grova ledningar som möjligt.
Har du tillräcklig matning till fördelaren kan du dra tvårörs till radiatorer/fläktradiatorer från fördelaren, men personligen skulle jag nog sätta en t-koppling FÖRE fördelaren, speciellt om du skall koppla in en fläktkonvektor, de kräver rätt höga flöden för att funka bra.

Idealet, i mina ögon, är att i fall som detta dimensionera golvvärme och radiatorer så att de kan arbeta med samma framledningstemp, då slipper du golvvärmefördelare med shuntstyrning, och du får optimal drift på din värmepump med bibehållet hög COP året runt.
Om du tänkt köra komfortvärme på golven eller i handukstorkar behöver du en arbetstank, har du bara tänkt värma huset så skulle jag istället rekommendera en volymtank, då slipper du den extra cirkpumpen som arbetstanken kräver.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9913
  • Karma +19/-4
Idealet, i mina ögon, är att i fall som detta dimensionera golvvärme och radiatorer så att de kan arbeta med samma framledningstemp, då slipper du golvvärmefördelare med shuntstyrning, och du får optimal drift på din värmepump med bibehållet hög COP året runt.

Instämmer helt. Ofta är det golvvärme på undervåningen och på en större del av boendeytan och på nedervåningen vilket resulterar i att golvvärmen kan stå för 60-70 % av uppvärmningsbehovet. Det är då urbota dumt att låta den mindre delen av värmebehovet bestämma framledningstemperaturen och därmed kostnaden för all värme.

Större radiatorer kostar inte så mycket, slipper man golvvärmeshunt och extra cirkulationspump kanske extrakostnaden blir noll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mattetvilling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för utmärkta svar i vvs-djugeln, ursäkta lite sent gehör från min sida pga datorstrul.
Jag gillar enkla lösningar = mindre skit som kan krånglar, gillar lösningen med volymtank och rätt dimensionerade radiatorer på ovanvåningen, liten dim på vv-röret i kulverten var noterat (lämplig liten storlek?).

Churchill, fungerar det bra för dig utan vvc och ca 5m mellan husen? Vilka dimensioner på kulvertarna har du?

Vi har pratat lite om golvärme i badrummet på sommaren men det är ingenting som är nödvändigt. Handukstorkar finns det ju nu elektriska som drar ganska lite el men det kanske är bäst med en kombinerad vatten/el?

För att göra det enkelt för mig nu tänkte jag mest fixad det nödvändigaste dvs lägga ner rör i golv och ta kulvertar och andra delar senare men inser nu att det kanske är bra att ha ett helhetstänk redan nu.

Jag ska uppdatera min ritning imorgon med lite mer info. Jag har räknat lite på radiatorerna på ovanvåningen, använde 55/45 grader och 55w/kvm.

Sovrum 1 (öppet upp i nock, tak+1 snedtak isolerat 300mm cellulosa, Yttervägg kutterspån tilläggsisolerad med 70mm. 1st 12-12 treglas energifönster):
ca 14.6kvm = ca 803w
Altech K22 L1120 H500 874w

Sovrum 2 och 3 (öppet upp i nock, tak+1 snedtak isolerat 300mm cellulosa, Yttervägg 250mm cellulosa. 1st 12-12 treglas energifönster) :
ca 12,8kvm = ca 704w
Altech Modell K22 L1000 H500 781w

Allrum (tak+1 snedtak isolerat 300mm cellulosa, Yttervägg kutterspån tilläggsisolerad med 70mm. 1st 12-12 treglas energifönster) men bör hjälpa till att värma upp lite av hallen/trapphuset:
ca 9,7kvm = ca 534w
Altech Modell K22 L800 H500 624w

Då jag inte gillar att ha för många dolda kopplingar i väggar + golv funderar jag mest på att (som jag tidigare skrev) att lägga ner två rör till alla radiatorer ifrån en gemensam fördelare i taket på det blivande tvättstugan på plan1. Vilken dimension är då lämplig på rören? och vilken sort?
Tror att det är lättast att dra upp rören igenom golven rakt upp på radiatorn.
 
« Senast ändrad: 21 april 2012, 23:57:59 av mattetvilling »

Utloggad mattetvilling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det mycket jobb med att förbereda för kyla på sommaren, tänkte om jag för en tid använder en fläktkonvektor på plan1 kan man använda den för frikyla på plan2 när den inte behövs längre på plan1? Är det bara en extra kulvert som behövs för att vara lite förberedd om behovet skulle uppstå?

Utloggad Churchill

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 505
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kulvertar VVC

Vi har 25 20 kulvert med framledningen i 25 returen är inte kopplad än.
Där det bara är kulverten in i huset är det inget problem men vi har badrummen i andra ändan av huset och det märks det är irriterande med jag tror 13 meter 25 alupex rör det blir 5 + 13 meters matning utan cirkulation det är inte att rekommendera. Aulpex rören ligger mellan två 145 rockwool skivor. Pumpen finns hemma det är bara någon som ska ha tid att montera den... 
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad mattetvilling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret churchill, Jag har badrummet på plan1 vägg i vägg där kulverten kommer upp, på plan 2 blir det kanske 6m till handfatet där jag tänkte ha en utanpåliggande fördelare och sen ca 3m till duschen.

Ursäkta om det är lite dålig fart i tråden men jag drog av ena halvan av taket i söndags och har sedan dess snickrat och senare försökt få presenningen att vara kvar i 20m/s och regn >:(, maj som ska vara en så bra månad att byta tak?!

« Senast ändrad: 12 maj 2012, 20:46:37 av mattetvilling »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4067
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Häng en 50 lit el-vvb inomhus, så blir du oberoende av bergvp på sommaren........och får snabbare varmvatten på vintern.
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad mattetvilling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nu fått en offert på 180m hål, turboslang, indragning av kollektorn (fast utan håltagning) för 40575:- med ROT avdraget. Är det ok pris?
Funderar sen på att köpa en NIBE F1245-8 och få inkopplad.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
Låter som bra pris tummenupp Jag betalade drygt 40000 kr för mitt hål för snart 3 år sen med vanlig slang och 9 meter foder rör efter rot.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mattetvilling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låter som bra pris tummenupp Jag betalade drygt 40000 kr för mitt hål för snart 3 år sen med vanlig slang och 9 meter foder rör efter rot.

Hur djup är din borra?

Mitt pris är med 6m foderrör, och jag tror att det räcker då jag har berg i dagen en liten bit bort.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!