Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fästa vakumrör pÃ¥ vägg  (läst 1603 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Fästa vakumrör på vägg
« skrivet: 10 april 2012, 18:53:47 »
Hejsan

Har två U-pipe solfångare storlek 165*160 som jag skall fästa på min södervägg. Totalt skall fångarna ge 1175 kW/h per år. Så det är en rätt liten anläggning, Jag skall bara producera tappvarmvatten med den. Har läst att jag förlorar ca 20 % om jag låter solfångarna sitta 90grader på väggen. Så funderar på om man skulle vinka ut botten av den lite så man får 80 eller 70 graders lutning. Men då måste man ju lösa nått stabilt fäste till dem så inte vinden sliter sönder allt.

Hur har ni andra gjort som fäst solfångare på väggen ? kör de flesta 90 graders lutning?

Någon som har ett bra koncept till fäste om man vill ha solfångarna vinklade?

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Fästa vakumrör på vägg
« Svar #1 skrivet: 11 april 2012, 08:40:23 »
Hej! Hade samma dilemma men bestämde mig tillslut för att montera fångarna vertikalt. Ffa för att inte riskera att de skulle blåsa bort men sen blir det även snyggare tycker jag. Såklart att det går att fixa utvinkling från fasaden med järn och /eller en ram i trä men det blir helt klart lite mer jobb. Det är riktigt att utbytet minskar något, ffa mitt i sommaren när solen står som högst när fångarna hänger vertikalt, å andra sidan får du aldrig snö på dem. För att kompensera för vertikalmontering så satte jag upp en solfångare till :-)
MVH

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Fästa vakumrör på vägg
« Svar #2 skrivet: 11 april 2012, 10:45:55 »
Maströr och justerbara gavelfästen för dito monterade horisontalt gör jobbet.
Snyggast blir direkt mot vägg.

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Fästa vakumrör på vägg
« Svar #3 skrivet: 11 april 2012, 18:22:37 »
Maströr och gavelfästen som i för tv antenner ? I såna känns inte som jag skulle våga hänga upp mina paneler i. Men du kanske menar något kraftigare än de jag har sett på jula?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!