Jag köpte en usb temp och RH logger 36-4208 från Clas Ohlsson. Hade inte upptäckt Rickards systemlösning då men min lösning kanske ändå kan innhehålla något av intresse.
Clas Ohlsson säljer även en nätverksserver 38-3928 som man kan stoppa upp till fyra usb enheter i. Med på PC inkl win7 64 bit installerad programvara kan man nu läsa av loggern och programmera intervall mm för nästa loggsekvens. Tanken är väl att loggern ska läggas på avsedd plats men jag vill kunna läsa av den när som helst eftersom det är 125 mil till huset och jag är borta 9 månader om året. Vill därför ha koll på värmepump och på att temp och rel luftfuktighet och daggpunkt ligger bra.
Enligt Clas O kan nätverksservern bara användas i lokalt nätverk. Lite koll med netstat visade att den använder tre portar och jag kunde inte greja port forwarding.
Lösningen blev ett enkelt VPN system som består i att man i vardera nätverket ansluter en tändsticksaskstor minivpn router till en lanport. Är man mobil kan man ansluta ett 3G modem till routerns usb port och har då mobilt anslutet vpn.
Routrarna kopplas samman via en extern server (gratis) med ledning av enhetsnamn och lösenord. Det virtuella nätverket är igång direkt. Loggar jag nu in med datorn inställd på fjärrnätverkets ip range så kan jag ansluta till nätverksservern. Rättare sagt, anslutningen sker direkt när jag startar nätverksserverns styrprogram i datorn och då går också logger programmet igång. Nu är det bara att tanka ned loggsekvensen och sätta intervall för nästa sekvens.
Routrarna kostar ca 198 euro för två och finns här:
http://automonitor.net/jump/ Oops Rumänien??
Jag har handlat flera gånger och har bara goda erfarenheter. Tech support är snabb och bra. De har också gjort en dyrare amerikansk variant som heter Proxicast Pocketport. Skillnaderna framgår av dokumentation. Jump löser dock uppgiften helbra.
Med detta enkla vpn system är det lätt att komma åt ip kameror osv. Jag har en vpn burk i Belgien och en i Sverige och kan sitta på ett tredje ställe och logga in i vardera nätverket men även komma ut på webben i respektive land med lokal ip adress och t ex se på strömmande tv.
Har inte testat hur långa usb-kablar man kan använda. Eftersom loggern är batteridriven spelar strömavbrott ingen roll. Servern bootar om OK.
För larm vid låg temp har jag en SmartSMS från hisselektronik.se (säljs nu av Bonab.se). Den nya modellen har ingång för tre tempsensorer som kollar värmepumpen. Man kan begära status och få aktuell temp plus att enheten har två reläutgångar som kan SMS styras och sex ingångar om kan aktivera SMS.