Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jordvärme = sättningar ?  (läst 2985 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jordvärme = sättningar ?
« skrivet: 03 april 2012, 19:08:44 »
 wave Hej 

Har lite funderingar ang jordvärme !

Har fått ett jobb att anlägga en trädgård bl.a. 3500 kvm rullgräs...

Funderingarna gäller jordvärme ca 400 m slang som las ned i höstas på ca 80-100 cm djup I relativt lerig jord. (ej utfört av mig)!

Efter vintern har det blivit sättningar på ca 5-25 cm där slangen ligger !

Fråga 1 vad är bäst att fylla upp med ? För att undvika senare sättningar ?

Fråga 2 våren 2011 såg jag något som fick mig att haja till. En kund som jag hade anlagt en plattgång hos. Plattgången hade på sina ställen där jordvärmeslangarna passerade under höjt sig 10 cm plus att deras förstukvist hade skjutit i höjden 15-20 cm ...... :o

Nyfiken tittade jag till det hela en månad senare typ maj 2011.

Då hade marken satt sig igen.
Pratade med kunden som hade bekymmer varje år med sin gräsmatta oxå med ideliga höjningar å sänkningar där jordvärmen gick fram.

Blir bekymren värre år med stark kyla / underdimensionerad anläggning ?
Eller är detta något man ska leva med en jordvärmeanläggning ?

Tacksam för svar !

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärme = sättningar ?
« Svar #1 skrivet: 03 april 2012, 19:20:59 »
Jo, det blir värre ju mindre kollektor man har.
Det är klokt av flera själ att ta till lite extra jordvärmeslang.

Oftast blir det värst första året, sen kommer jorden sätta sig runt slangen och förbättra värmeöverföringen lite.
Men risken finns för nya sättningar.
Jag har ingen aning om att nån typ av fyllmaterial minskar risken för sättningar.  ???

Att lägga en plattgång ovanpå jordvärmeslang är inte så enkelt, vet man om att man ska ha en plattgång precis där när man lägger slangen kan man isolera den på samma sätt som om man drar den under en väg eller närmast huset.
Efteråt kan man ju frilägga slangen och isolera runtom.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärme = sättningar ?
« Svar #2 skrivet: 03 april 2012, 19:36:03 »
Hej  wave

Tack för svaret Carl. Troligtvis kommer huset att i första hand användas under sommaren å antagligen med en viss grundvärme under den kalla perioden.
Så förhoppningsvis kommer kollektorn räcka till...
Tro det eller ej men golvvärme är även framdragen till den gjutna uteplatsen .... :o

När jag jobbade på en kyrkogård en gång i tiden så efterfyllde vi gravarna med sand efter de satt sig efter några år....funkade bra.

Har för mig att sand å jordvärme inte går hand i hand iaf inte direktkontakt pga minskat värmeutbyte....

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärme = sättningar ?
« Svar #3 skrivet: 03 april 2012, 21:49:53 »
När jag jobbade på en kyrkogård en gång i tiden så efterfyllde vi gravarna med sand efter de satt sig efter några år....funkade bra.

Sättningar på gravar återkommer inte årligen får vi hoppas.
Men visst kan du använda sand och kanske lite matjord överst, men det hindrar nog inte återkommande tjälskjutning på en för klen kollektor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärme = sättningar ?
« Svar #4 skrivet: 03 april 2012, 22:27:15 »
Hej  wave

Sättningar på gravar återkommer inte årligen får vi hoppas.
Men visst kan du använda sand och kanske lite matjord överst, men det hindrar nog inte återkommande tjälskjutning på en för klen kollektor.

Problemen med sättningar i gravarna var värst de första åren...

Har nämnt för kund/ beställare ang ev förskjutningar i höjdled beroende på jordvärme. Kunden med på noterna  ^-^

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 431
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!