0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
@ GDS-JanDu skrev att din tank är 25 cm hög. Stämmer det?25 cm är ju ganska litet.Sen är det ju svårt att bestämma temperaturen på vattnet (värmelagrinsmaterialet) på olika ställen i en så liten tank skulle jag tro. En förutsättning är ju att temperaturen kan antas vara konstant i hela tanken/systemet. Det visar man genom att räkna ut Biot numret (Biot number) och sen kollar man hur stor att den är.Annars blir det ju mer komplex, då skulle värmeförlusterna genom tankens yta inom en viss tid vara olika stor på olika ställen osv. ...
Din modell har tydligen ett antal antaganden som förenklar verkligheten för mycket för att den ska kunna beskriva GDS-Jans tank, som ju finns IRL. T.ex att temperaturen är lika i hela tanken är en kraftig förenkling.Verkligheten är alltid komplexare än beräkningsmodeller!
Håller du med om att det går att sätta temp lika med medeltemp för att beräkna värmeförlusten genom skalet?
Ursäkta Ewald, Nu glider jag lite över till GDS-Jans försök. Du startar med en temp lika i hela tanken. Du tillför energi genom peltarna (UxIxTid). Arbetet att fördela varmt o kallt utförs av den energin. Om du nu stänger av peltarna, antar att värmeförlusten är noll tills vidare, har du då höjt medeltempen i vattnet?... dvs kommer arbetet att flytta om vattnet till kallt o varmt att övergå till högre medeltemp? Energin kan ju inte bara "gå upp i rök".....
Ja, så måste det ju bli eftersom värmeförlusten är högre från toppen där tempen är högre och lägre från botten eftersom skillnaden är liten mot omgivningen.Medeltempen borde ju bli mitt i tanken.
Ja, men sådant kan programmet ju inte räkna på. Temperaturen måste vara densamma i hela tanken.Sen är frågan hos dig hur bra skiktningen fungerar i praktiken.