Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tvingande elavtal?  (läst 901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Tvingande elavtal?
« skrivet: 21 mars 2012, 11:06:18 »
Jag blev uppringd av en säljare på E.on härom dan som tyckte att jag skulle teckna ett elavtal för sommarstugan. Tidigare har jag kört avtalslöst eftersom jag har så låg förbrukning att jag inte har brytt mig (ca 250kWh per år).

Jag antar det inte är för att vara snälla som E.on tycker att jag skall byta bort det befintliga avtalet där jag tydligen betalade drygt 70 öre/kWh till ett billigare?
För nån vecka sen hörde jag på nyheterna att energimarknadsmyndigheten (eller vem det var...) var bekymrad över att så många elkunder fortfarande var avtalslösa. Kan E.on's plötsliga välvilja vara resultatet av nåt krav från myndigheterna att sänka antalet avtalslösa kunder?

p.s. Jag kommer att spara nästan 150:- per år...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Tvingande elavtal?
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2012, 21:22:54 »
Jo nu har någon kommit på att tillsvidareavtalen ska förbjudas. Men jag har inte hört att lagen klubbats igenom än. Man vill antagligen från EONs sida vara proaktiv så du inte byter till någon annan när det är så dags.

För en kund som har väldigt låg förbrukning är inte elkostnaden problemet utan det höga priset för abonnemanget.
När jag bodde i lägenhet så var förbrukningen låg, och det var mer besvär att hålla på att kolla elavtal än att låta det bero för några kronors sinnesfrid.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tvingande elavtal?
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2012, 22:42:19 »
Jo, räknar man med alla kostnader så betalar jag säkert 2500:- för dom 250kWh...
Den tidigare ägaren hade ett säsongsabonnemang med 10A säkring som han betalade några hundringar per år för, men när vi köpte den så fanns inte dom abonnemangen längre utan vi var tvungen att skaffa ett 'vanligt' abonnemang med 16A huvudsäkring.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Tvingande elavtal?
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2012, 23:19:58 »
Jag åkte dit på att jag inte förstod att det är skillnad på tillsvidarepris och rörligt pris. Båda är ju rörliga. Det har skiljt mycket i pris när det varit som dyrast, typ januari förra året, nästan 50 öre per kWh. Inte kul...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!