Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Fakturering 12 mån
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Fakturering 12 mån (läst 1500 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
borgen
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 75
Karma +0/-0
borgen
Fakturering 12 mån
«
skrivet:
21 mars 2012, 10:14:29 »
Citera
Rörligt eller Fast är ju en fråga som alla elkonsumenter ställs inför. Och om man har valt rätt kan man ju inte veta förrän i efterhand. Själv kör jag rörligt efter att ha hört från en bekant på Vattenfall att det är det avtal de har sämst marginal på (i snitt) och att de därför helst vill se fast.
Fokus här på forumet är ju naturligt vad man förbrukar men det som är allra intressantast är ju egentligen vad man betalar. Senaste 12 mån har jag förbrukat 15734 kWh (på väg ned efter att nyligen bytt system) och totalt har jag för elen (inklusive fasta avgifter, nät, skatter elcertifikat etc etc) betalat 22 403 kr. Av detta är 7437 kr för elnät och 14966 för elhandel.
Hur ser det ut för övriga här på forumet och kör ni fast eller rörligt?
«
Senast ändrad: 23 mars 2012, 11:04:40 av borgen
»
Loggat
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen
Lmf
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2865
Karma +5/-2
Lmf
SV: Fakturering 12 mån
«
Svar #1 skrivet:
21 mars 2012, 10:34:58 »
Citera
man kan nog säga att jag har fast avtal eftersom jag köpt produktion upp till en viss förbrukning
betalade för mina 11744kWh jag förbrukade förr året ca 10100:- (inkl. skatter,avgifter exkl. överföring)
Loggat
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)
Västkusten.
"Dare Calor"
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #2 skrivet:
21 mars 2012, 12:04:01 »
Citera
Jag har resonerat som så att i och med att jag har investerat i en konvertering och ny anläggning så vill jag för att göra jämförelse, kalkylering och uppföljning jobba med en fast parameter för elpriset snarare än en flytande. I mitt personliga fall har jag valt att binda mig väldigt lång tid (10 år) då jag personligen ansåg att om jag ändå har beslutat mig för att binda så borde det bli mer positivt att göra det över en väldigt lång tid för att fånga upp generella ökningar i pris för energi som kan förväntas uppstå med en ökande befolkning och minskande tillgång på ändliga resurser i kombination med en generell inflation.
Ingen kan i förhand veta om elpriset går upp eller ner under en given period givet att det är beroende på faktorer som temperatur och tillgänglighet i produktionsledet - vilket alltså inte går att avgöra på förhand. Om man kan förutse detta så kan man bli rik väldigt enkelt givet att det finns finansiella instrument där man kan investera både för uppgång och nedgång utan begränsningar på uppsidan.
Om jag inte hade gjort en investering i konvertering och bergvärme hade jag troligen haft en rörligt elavtal under förutsättning att jag ansåg min ekonomi kunna hantera fluktuationer från år till år. Dvs att jag inte måste ha fasta och förutsägbara kostnader. En annan faktor i mitt fall är att jag med investeringen sparar i grova drag ca 20 000kwh vilket är en så pass stor förändring att en mindre marginaleffekt på elpriset inte blir så relevant utan att jag i stället tar fördelarna av att ha ett känt elpris utifrån kalkylering och budgetering (amortering etc)
Det enda problemet med rörliga elpriser som jag kan se är att det finns en risk att man får en smäll de få gånger det blir riktigt kallt under en längre period. Då förbrukar man ju mest och elpriset kommer troligen också vara som högst. Det blir således kaka på kaka och för ett hushåll kan det innebära en smärre chock och sätta P för den planerade fjällresan. Har man dock en väl dimensionerad anläggning och en god ekonomi tjänar man troligen på rörligt pris jämfört med korta bindningtider (1-3 år) så vida man inte råkar pricka exakt rätt med ett bundet avtal.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
eso
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
eso
«
Svar #3 skrivet:
22 mars 2012, 17:02:08 »
Citera
Bundet avtal och har betalat enligt följande senaste 12 månaderna:
Elförbrukning, 9 314kwh, 8 609kr
Nätavgift, 20A: 5 410kr
Totalt: 14 019kr
Loggat
160m2 1 1/2 plans hus i Rosvik, byggår 1980.
Direktverkande el
Inomhustemperatur ca 22grader, garage (40kvm) ca 13grader.
SVAB Vevex ftx
ME QHeat 630 installerad mars 2010 i huset.
Toshiba Polar 2 RAS 10 installerad juni 2010 i garaget.
Rullande årsförbrukning (1 mars 2011 - 1 mars 2012) 9314kwh (tidigare runt 20000kwh)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Fakturering 12 mån
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 672
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info