Hi!
Jag roar mig med att detalj studera några kurvor från min loggning och det är två grejer (minst) som jag inte kan förklara. Det skulle vara intressant om det är någon som ser samma saker och som kanske till och med har en förklaring eller teori om vad det är som syns.
Jag försöker bifoga två bilder här för att illustrera vad jag pratar om, hoppas det funkar, första gången jag provar detta här i forumet. Jag ber om ursäkt för att bredden på bilderna är större än vad som rekommenderas, men det som ska visas är ganska smått - troligen måste man klicka upp filerna i ett stort fönster.
Båda bilderna visar kurvor från samma tillfälle men plot2 är "zoomad" och visar bara två värden.
Första konstighet: Titta vid pilen på plot1 bilden. Vad orsakar detta? Jag har denna "puckel" vid varje körning (under den tid jag loggat - inte mer än nån vecka ännu). Den speglas ej på inkommande brine så torde vara nått som händer i pumpen - ett tillfälligt tapp i kyleffekt? Luftbubbla i brine?
Andra konstighet: I plot2 så ha jag förstorat, klippt och flyttat om lite, annars samma som plot1. Notera hur den förbrukade eleffekten varierar regelbundet med en minuts period ~60W. Varför gör den det? Så klart kan den variera, det är ju väldigt lite relativt det totala men då det är mycket regelbundet så undrar man ju vad som kan vara orsaken. Regler-loop? - men själva kompressorn har väl ingen reglering, kan hela "processen" svänga helt av sig själv?
Om man sedan tok-stirrar på brine temperaturen i denna plot så kan man kanske till och med inbilla sig att det finns en liten motsvarande variation där också. Inte så säker på detta men kanske...
Observera att jag inte har några som helst problem (i varje fall inte med just den här aspekten av VP) jag är bara nyfiken.
Cheers/lgm