0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det nån skillnad på ljud med F, FT eller FTX? Är det ljudet från tillluftströmmarna man hör med FTX, eller är det fläktarna som låter?
Nu är det ju skillnad på en kontors AC som ger kallt i sovrummet (och måste stängas av innan man går och lägger sig för att den låter så in i h-vete) och FTX-ventilation för hela huset som kanske skall sitta där husets livslängd och helst vara ljudlös Du vet väl att en FTX växlar åt andra hållet också, när det är 30 ºC ute och 20 ºC inne?Jag är ingen snålis utan kör en poolpump på 300w 24h/dygn från juni till september.Det är också komfort om man tycker om att bada.Tror du inte det finns folk som gnäller om onödigheten i det också?Infravärme på uteplatsen, datorer som snurrar dygnet runt (6st), dyrt som fan i hushålls el.Om man bygger nytt så skall man självklart bygga något energisnålt när man ändå investerar pengar, precis som man köper en bil som är bränslesnål.
Vad beträffar FTX så visste jag inte att den växlar som du säger, gör den kyla oxå menar du?
Vi har bott i moderna lägenheter där hela systemet drivits av köksfläkten. Det kanske blir skillnad om man har separat fläktsystem med fläkten på vinden eller nåt sånt. Fast helt tyst kan det inte rimligen bli om man har både utsug och inblås. Det tror jag inte på. Det är ju inte helt tyst med vår frånluftsfläkt i de rum där den suger ut...
St.Croix Aftonbay ..? Stora Kors kvällsviken? Huh?
Jag tänkte att det kanske var en rebus, om bostadsorten, som Swim Rice Harbor = Simrishamn Det står inte var du bor