0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bäst är kanske att skriva i word och sedan spara och klistra.
Hej alla energiälskare,...... och ett stort tack till er alla som gör forumet till vad det är idag.Nu är det dags igen. För knappt två år sedan investerade jag i en luft/luft värmepump med hjälp av forumet. Det blev en Toshiba RAS 13 Polar 1. Den har tuffat på bra i två vintrar nu. Ett speciellt tack till Raffen o co.Jo, jag har ett 1,5 plans stenhus med källare, byggt 1955 och beläget i Helsingborgstrakten. Allt är siporex, betong och tegel. Isolervärdet är inte det bästa. Fönster och dörrar är original från -55. Huset är byggt för oljepanna men sedan -94 har jag värmt huset med naturgas. Pannan är en Vaillant och har funkat klanderfritt hela tiden. Jag tror den håller länge ännu om man kan acceptera en lite dyrare drift. Varmvattenberedaren gick dock sönder för en månad sedan. Tyvärr har det aldrig blivit bytt offeranod på beredaren. Vvb som var fristående från gaspannan är nu utslängd. Själva gaspannan är fortfarande i bruk men värmer bara radiatorvattnet nu. En tillfällig lösning med en elektrisk vvb på 100 liter är gjord. Funkar sådär.Nu står jag inför valet, meka ihop det gamla eller byta till nytt energisystem.Här kommer lite fakta.• Husets bottenyta är 9 x 8 m.• Boyta 1,5 plan ca 115 kvm + källare.• Trivseleldar lite i kakelugnen som står mitt i vardagsrummet, ca 4 - 5 kbm per år.• Vår varmvattenförbrukning är nog lite högre än snittet för 4 pers. Gissar på 7000 kwh.• Varmvattnet har värmts av gaspannan. Komforten har varit kanon. Aldrig sinat. • Varmvattenkomforten måste vara hygglig även i det nya systemet.• Energiåtgång före Polar 1:ans installation 2009, ca 28000 kwh gas och 4-5 kbm ved.• Energiåtgång (2011), ca 19000 kwh gas, 4000 kwh el och 4-5 kbm ved. Jag har bytt 9000 kwh gas mot 4000 kwh el. Polar 1:an körde även kyla under sommaren.• Effektbehovet för värme exkl varmvattenproduktion uppskattar jag till ca 26000 kwh.• Vissa delar av källaren är lite för kall idag. Skall komplettera med några radiatorer och/eller en L/L pump. Jag har planer på att dela så jag får en radiatorslinga i källaren och en till resten av huset. Jag behöver värme i källaren lite längre tid än i övriga huset.• Denna vinter har faktiskt min Polar 1:a nästan klarat hela värmebehovet i huset förutom källaren. Börvärdet är 26, fläktläge 5, temp bottenvåning 22 – 25 och temp ovanvåning 20 – 21. Lite stöd på någon radiator då tempen sjunker under -5.• Ovanför kakelugnen finns en 120 mm fläktburen luftkanal som går till rummen längst bort på ovanvåningen. Kanalen går via vinden där fläkten sitter och ner igenom väggen.• Polar 1:an levererar god värme till inloppet. Eldar jag dessutom i ugnen så håller jag lätt 22+ uppe oavsett väderlek.• Trappan upp till ovanvåningen är öppen. Man kommer upp till en öppen yta på ca 25 kvm (vårt sovrum). Sedan finns 2 mindre rum i den bortre ändan och ett badrum. Längst in vid golvet i dessa rum mynnar luftkanalen från bottenvåningen ut. Tack på förhandKurreknuda
Hej alla, provar igen...Om jag nu behöver en förhållandevis hög temperatur på radiatorvattnet. Är det något att tänka på vid pumpval?Vår förhoppning är att bo kvar i minst 15 år till. Om förnuftet får råda så blir det givetvis en pump av något slag.