0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har haft en herrans massa bilar, varje gång jag skrotat något lik har jag tagit vara på massa bra saker, bl a verktygen. Men vad faen skall jag ha 24 identiska tändstiftsnycklar till, jag har inte i hela mitt liv använt en sådan, jag har betydligt bättre prylar i hylsnyckelsatserna.Jag slängde en massa sådana där bytahjul-verktyg, jag har redan fem fälgkors, en teleskoparm och mutterknack, vad har jag egentligen tänkt med under alla dessa år?
Alla ni samlare, var inte oriliga det finns hjälp.På tio års tid har jag fått hjälp från oväntat håll.Både råttor och fuktskador har snabbat på slängprocessen rejält.Om du vill vara säker på att attrahera råttor så kan jag rekomedera att ställa en säck malt bland pappkartongerna och mckläderna i förrådet, ett nirvana för vilken råtta som helst.Ett bra tips för att slänga är att samla bra att ha grejerna i lådor och tejpa igen dom, om tejpen inte är bruten på några år kan du du tryggt slänga lådan men du får inte öppna och titta när du slänger.
Exakt tejpa lådan sätt datum. Släng när datumet passerats. bra tips Thumbsup
Jag har varit en hamster av stora mått. Alltid sparat på bra att ha saker. Inget jäkla skräp, utan riktiga "bra å ha saker". Fyllt upp uthus, lador, lekstugor etc. T o m hyrt extra lokaler för att förvara jobbrelaterade bra å ha saker. Tror egenskapen är något som gått i arv. Och fortfarande gör...Men ni vet den där "sanningen" att man inte ska kasta bort något för då kan man ge sig f-n på att man behöver just en sån nästa dag. Jag har testat under några år. Det är helt enkelt inte sant. Jag har inte behövt ett jota av allt jag sparat på mig. När jag behövt en bräda eller list av nått slag har jag inventerat "byggförrådet" och aldrig hittat nått som passat. När nått fordon gått sönder har jag haft tonvis med delar men inte det jag behöver. Trots massor av grejor finns aldrig det man vill ha. Gamla ytterdörrar, fönster och annat som inte blivit stående kommer nog aldrig monteras. Och en massa extra sommar och vinterhjul till olika bilar blir bara liggande. Gamla datordelar, oanvända duschblandare, lampor, gitarrer, expansionskärl, böcker, cyklar, dvd-filmer, möbler, handfat, porslin och fan och hans moster. Näääää, man får nog, "less is more". Allt skit jag inte behöver måste bort. Kasta mera!! Spelar ingen roll om det är nya grejer.Och varför ska jag hålla lager. Det är det bättre att varuhusen gör.Det är även bra för psyket. Äger du för mycket saker, äger sakerna till slut dig.Det här slog mig för något år sedan så numera kastas det minst ett rejält lass fullt gångbara bra å ha saker här varje månad. (Sorterat till återvinning, naturligtvis) Känns bara bättre och bättre. Och faktiskt slinker det med lite verktyg och redskap ibland. Har man lärt sig använda riktiga verktyg under mer än 30 år så vet man vad man behöver och vad man kan avvara. Två uppsättningar kvalitetsverktyg räcker. Och bara det bästa.Väck med skruvdragare som inte håller måttet, verktyg av låg kvalité, slitna verktyg, trädgårdsredskap som aldrig används, spadar, krattor som man har dubbletter av. Brädor, reglar, isolering och annat som kan köpas nytt.Bakmaskiner, hemmagym, extra svårstartade gräsklippare och annat är inget att spara på. Kläder och skor behöver jag väl inte nämna. De som tror att de på nått magiskt sätt ska "krympa" i urvuxna kläder någon gång i framtiden behöver läkarhjälp... Och hur fungerar det här med kvinnor och skor??? Har de fler fötter???Jag tror sparandet och samlandet är en kvarglömd genetisk egenskap från svunna tider. En psykologisk defekt. Helt onödig och direkt skadlig i dagens samhälle. Strunta i att ställa upp kartonger på vinden. Släng direkt. Kommer någon familjemedlem bärande på något stort eller smått som ska in i hushållet ska MINST en annan sak ut!!! Motarbeta alla försök att fylla upp bostaden med onödiga ting. Det bästa är naturligtvis att helt sluta köpa saker. Bra för miljön också. Och ekonomin. Åtminstone den egna... I vår familj försöker vi inte bara minimera energianvändningen utan också all annan onödig användning och förbrukning. Bättre en fin stek än två falukorvar. Ett par dyra skor än tio billiga. En, eller två bra bilar istället för fem usla. En Hitachi skruvdragare istället för två Black & Decker. En single malt istället för två Explorer. En uppsättning insexnycklar från Facom istället för ikea... osv. Ja, ni fattar...//2000
Thumbsup Thumbsup Thumbsup Thumbsup Thumbsupfaktum är att även om man har en less is more approach kommer man spara mer än man behöver. och ja menar det är ju inte svårt. Det räcker att ha en gammal mobiltelefon på lager. När nästa byts slänger man den älsta. Och hur många hårddiskar kan man behöva. ATA liksom? Eller obskyra gamla scsii diskar här och där. Shit jag får ont bara jag tänker på det =)