Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Encore kamin termostat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Encore kamin termostat (läst 4936 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
roland_larsson100
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 27
Karma +0/-0
roland_larsson100
Encore kamin termostat
«
skrivet:
21 februari 2012, 14:07:04 »
Citera
Vi har en Encore-kamin där termostaten krånglar. När man startar eldningen står tillluftsreglaget i öppet läge. När man eldat på 300 grader en stund "släpper" tilluftsreglaget och åker ner i termostatläge och stryper tilluften alldeles för mycket så att elden börjar slockna.
Någon som har erfarenhet av Encores termostatreglerade tilluftsspjäll? Går det att justera?
Loggat
claese
Expert på värmepump
Antal inlägg: 458
Karma +0/-0
claese
SV: Encore kamin termostat
«
Svar #1 skrivet:
21 februari 2012, 15:54:49 »
Citera
Det går en wire från termostaten och ner bakom sidoplåten och till dragluckan längst ner på baksidan. En skruv håller fast wiren. lossa på den och dra i wiren några mm och skruva tillbaka. Om detta är nåt som uppkommit plötsligt så öppna först termostathuset inuti kaminen och se så att det inte hänt nåt där wiren sitter fast emot bimetallen.
Loggat
roland_larsson100
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
roland_larsson100
«
Svar #2 skrivet:
21 februari 2012, 18:02:30 »
Citera
Tack för info. Sitter skruven uppe vid vredet eller var??
Loggat
Theander
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 64
Karma +0/-0
Theander
«
Svar #3 skrivet:
21 februari 2012, 18:34:32 »
Citera
Hej
Jag tror inte det är termostaten som är problemet. Hade liknande problem med min encore. Då sneglade jag lite i manualen och såg att man skulle rengöra katalysatorn en gång om året. Jag hade då haft min kamin i drygt 4 år. Tog isär och tog bort all aska sen fungerade kaminen perfekt igen. Jag misstänkte också termostaten först.
H/Fredrik
Loggat
roland_larsson100
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
roland_larsson100
«
Svar #4 skrivet:
21 februari 2012, 19:45:58 »
Citera
Tack - testa det först!
Loggat
roland_larsson100
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
roland_larsson100
«
Svar #5 skrivet:
28 februari 2012, 11:05:14 »
Citera
Dammsög katalysatorn. Nu funkar det! Tack för tipset. Thumbsup
Loggat
johan r
Gäst
johan r
«
Svar #6 skrivet:
27 december 2012, 17:07:51 »
Citera
Hej vi har köpt ett hus med just denna kamin och jag har hittat en manual på nätet om den men fattar ändå inte riktigt hundra hur den fungerar, tro om någon vänlig själ kan beskriva lite enkelt så att man kan elda effektivt i den
på vänster sida så sitter ju en spak som jag antar är huvudspjället, och på höger sida sitter en mindre spak som jag utgår från är till luft
men hur nyttjar jag dessa har inte eldat kamin tidigare
huvudspjället skall det alltid vara öppet? osv osv många frågor
tack på förhand
Loggat
claese
Expert på värmepump
Karma +0/-0
claese
«
Svar #7 skrivet:
28 december 2012, 05:09:02 »
Citera
Vermontkaminerna fordrar sin man. Amatörerna använder sig oftast av de magnetiska termostater som finns som tillbehör,för att veta när det är dags att slå om spjället till katalysatordriften.Efter nåt år har man uppnått såpass rutin att man känner på sig (och hör) när gaslågan efter katalysatorn går igång. Samma lyhörda känsla, som den som hade volvo pv på 60-talet upparbetade, är en stor fördel att ha. Undvik att, även om det är frestande, använda asklådan för att snabbt få fart på brasan. Skulle den vara på glänt när telefonen ringer så är det vanligt att bakstycket i kaminen blivit skadat när man kommer tillbaka. Den lilla spaken är termostatreglaget. Vinkla det framåt, lägg i och tänd en startbrasa.Se till att spjället står öppet. Låt främre luckan stå lite på glänt.Efter en kvart är det dags med lite större ved (ung falva kaminen) och stänga luckorna.Efter ytterligare en kvarts livligt brinnande (eller om fusktermometern på topplocket visar 300 grader) är det dags att slå om till katalysatordrift genom att spjälluckan stängs. Är det riktigt tyst så kan man höra hur gaslågan efter katalysatorn fladdrande börjar tända. Efter nästa påfyllning av ved ,som vintertid innebär att kaminen fylls upp ända till topplocket, är det dags att dra tillbaka termostatvredet till hälften och kan efter en stund minskas ändå mer. Kaminen får då en "brinntid" på upp till 15 timmar. Egentligen alstrar den bara "gengas" i eldstaden och denna gas upphettas av den glödande katalysatorn till de 800-1000 grader som erfordras för att kunna tända gengaslågan.Detta sker genom att nytt syre tillsätts genom det automatiska spjället som sitter bakom den rostfria plåten på baksidan kaminen. Är du sedan osäker på om du väntat tillräckligt länge innan du slagit över spjället så gå ut o se om du ser nån rök. Gör du det har du varit lite för snabb. När kaminen går på sparlåga är det ingen myskänsla och elden syns inte alls vilket även får till följd att glasrutorna blir ganska sotiga. Sotet går mestadels bort nästa gång som kaminen braseldas
Loggat
johan r
Gäst
johan r
«
Svar #8 skrivet:
28 december 2012, 10:14:11 »
Citera
Härlig beskrivning
så spjället på vänstra sidan. är det den du menar när du pratar om spjäll
och den lilla på häger sida styr till luften(termostat)
någon termostat på locket har jag inte, något man skall fixa kanske.
tänkte ta mig tid även att rengöra hela kaminen och katalysator osv
så att jag vet att det är gjort
Loggat
claese
Expert på värmepump
Karma +0/-0
claese
«
Svar #9 skrivet:
28 december 2012, 12:49:37 »
Citera
Mittåt... jag menade en magnetförsedd termometer.Var lite yrvaken imorse. På senare modeller var det kilar som höll fast bakstycket. Först kan du lossa rökledarskålen genom att vinkla upp den en bit och dra den mot höger. Knacka sedan upp kilarna så du försiktigt kan fälla fram bakstycket och komma åt att göra rent längst ner där sidokanalerna vänder. Var mycket varsam med den vita isoleringslådan,den är mycket ömtålig. Framför katalysatorn sitter en tunn isoleringsbit.Försiktigt pilla fram den .Sedan kan du dra ut katalysatorn. Använder du dammsugare så se till att den inte suger för bra då tom detta kan skada isoleringen. lycka till
Loggat
johan r
Gäst
johan r
«
Svar #10 skrivet:
28 december 2012, 15:43:02 »
Citera
då har jag gjort ren den,,
men jag hade ingen lucka så framför katalysatorn typ
men det satt 2 kilar som ja tog bort fällde den bakre väggen framåt, tog loss typ isoleringen framför katalysatorn och drog försiktigt ur den, som behöver bytas då ena sidan var sprucken o i bitar.
men gjorde rent allt i alla fall och satte tillbaka det,
så blir att beställa en ny katalysator, någon som vet pris på en sådan??
men nu börjar jag få grepp på funktionen i alla fall,,
något annat att tänka på
Loggat
johan r
Gäst
johan r
«
Svar #11 skrivet:
29 december 2012, 20:32:39 »
Citera
då har man provat sig fram en del,,
men en fundering om man gjort rätt hur skall elden och så uppträda
och om man gjort fel hur blir det då,
vad händer om man stänger spjället för tidigt,
hur beter sig era.. när det fungerar som det skall och hur kan man märka att det inte fungerar som det skall
min blir i alla fall betydligt varmare samt att veden "räcker" längre typ och den brinner inte hysteriskt,
lågor har jag bra med men på annat sätt än tidigare
tack på förhand för all info
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Encore kamin termostat
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1154
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
tipo874
KedjehusFilip
svenske kocken
gluecifer
Mohaaa
EvertL
LARS6HOC
Troccadero
Carl N
R407C
uecjs
Raecer
PaalO
Alara
perra83
MartinF1226
Zyberdude
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info