0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men burken var väl isolerad? Jag utgick från sista publicerade bilden med handdukar över burken. Då tycker jag man kan försumma värmetillförsel och -avgivning jämfört med de 340 W som matas in i burken. Jag har svårt att tänka mig att värmeläckaget är mer än några tiotal W.
vi antar att det är 2 liter du lyckats höja 8,5 grad på 3 minuter då får du räkna 0,00055556lps*4,18*delta 8,5.=0,019kwh under dom 3 minuterna . du har en transport av energi på 0,0063 kwh per minut.* 60minuter det bli 378 wh på en timmejag är inget matte snille så jag hoppas någon av er andra kan hjälpa till med matten . men det här är vad jag får det till cocacola
Jag gjorde en snabb test just nu och började med 7,8 °C i vattnet.16,3 °C i toppen efter 3min, fortfarande 7,8 mitt i tanken och 7,8 i botten.Vad blir det då med 360w inmatad effekt?Vad händer när slingan börjar plocka ut energin som finns i toppen?
Om jag minns rätt så försöker peltierelementet uppnå sitt specifika mellan de båda sidorna. Så tar du energi från varma sidan kommer elementet att flytta över mer energi från kalla sidan. I en box utan yttre påverkan, men med el in ser det ut så här energimässigt.
Det är ju knappast 2l, gissar på 2dl i toppen.Resten av tanken var ju fortfarande 7,8 °CDå blir effekten 37w
vad är det som får dig att ant 2 dl? liksom vad får Cocacola att anta 2l? Om man är pessimist kan man beräkna hur mycket vatten som ökat från 7,8 till 16.3 °C med hjälp av enbart tillförd elenergi, dvs 360W i 3 minuter, Det ger en undregränslösning. Men vi kommer ändå inte fram till om det tillförts energi från omgivningen eftersom temperatur fördelningen är för oprecist mätt. En övregränslösning har väl Cocacola nästan beräknat, halva volymen är 2,5l. Sanningen ska alltså ligga däremellan.
Den bilden vill dom inte se för den tror de inte på.
Sant, jag mätte inte vad som hände i undre halvan.Men ni räknar allt på 2,5l medans jag försökte visa att efter 3min så har det inte hänt något på 2,5l utom i toppen.