0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men, kan man få COP 1,5 i en hyfsat billig vamrvattenberedare utan rörliga delar så skulle det vara en bra produkt.
Jag förstår inte hur du skall få en fungerande värmepump av detta, till och börja med investeringen! 6kW värmeförflyttning med på 5 grader och COP ca 4 kräver 70st peltar = 21000kr bara där! 21000kr för 5 ynka ºC!
COP på peltier blir mindre än 1 när du har större i en sluten tank än vad en peltier kan uppehålla med sagd ström. Hamnar du nedanför grafens slut, dvs du pumpar inte ens 0W från Tcold till Thot, då hamnar då på en EXPORT av värme från tanken till omgivningen där Tcold verkar.
Norrmännen hade ju tänkt att lägga in dom som golvvärme, alltså sätta ihop flera tusen, och dom får som bäst en cop på under 2.
Sen skulle jag ochså gärna vilja veta vad man har för förluster i drivdornen/nätaggregaten till ellementen ? ett vanligt rejält dator aggregat bör lätt klara av att ge ut rejält med amp å driva flera ellement ...men dom gör värme = dom drar effekt,som blir värme å det verkar inte va speciellt snålt....+ ska dom montera in grejerna i golvet..å hänga ner flänsarna under trossen måste dom pumpa luft in eller suga ut luft under huset för att säkra luft tillgången....så det finns nått att hämta energin ur.Då bör kylflänsarna va kallare än luften som kommer in å iomed det misstänker jag att kondens bildas på dom..Enklaste sättet är luftvärme eller 500m slang i marken utanför huset,funkar å har funkat å väldigt många år och kommer nog att göra det i 3000 år till utan problem,satsa på isolering å små värmepumpar det är bästa investeringen