0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Läste bara artikeln lite snabbt och inte hela men reagerade över att en av fördelarna dom tog upp vari jämförelse med llvp som dom då hävdade behövde fyllas på med gas vart annat år. Men det kan väl ändå inte stämma
Norrmännen hade ju tänkt att lägga in dom som golvvärme, alltså sätta ihop flera tusen, och dom får som bäst en cop på under 2.Du får ett cop på 3,99? det är något som inte stämmer här, jag hoppas förstås att du har rätt, men känner mig lite skeptisk.
Är nyfiken på livslängden,skummade igenom norsk texten å visst 100 år står det men det står också att ellementen beräknas att hålla i 10år eller bör bytas ut efter 10år,så jag misstänker att nån läst fort å inte speciellt noga.Bygger man in ellementen i golvet så känns det ju inte speciellt skoj å riva golv efter 10 år å byta ut dom,å det blir häller knappast nått som bidrar till lägre driftskostnader.
Seriekopplingen minskar deltaT men behåller samma Qc totalt.
Jag hänger inte alls med i beräkningarna här. Jag hittar inte de angivna värdena på effekt i diagrammet för TEC1-12730. Vid Th = 25 grader och deltaT = 30 grader får jag följande värden på ström och COP: 30 A 1,315 A 1,412 A 1,4Vid lägre ström går COP mot noll då Qc minskar. Hur ser kalkylen ut som ger COP på 3,99? Med deltaT på 50 grader måste strömmen vara minst 16 A för att det skall blir någon kyleffekt vilket krävs för att COP skall bli > 1. Fyra seriekopplade element och 16 V matningsspänning ger 6 A och då är kyleffekten negativ, det läcker värme från varma sidan till den kalla. Snälla, förklara!
Är det både termisk och elektrisk seriekoppling som används, att temperaturskillnaden delas upp mellan flera elektriskt seriekopplade element?
Alltså 7200 kr för en V/V-värmepump med COP 2.6?Eller 20 000 kr för en med COP 3,99?På vilket konto vill du ha pengarna?