0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad synd. Jag tänkte på typ ett FTX aggregat. Frånluften på värmer kalla sidan till 20grader och tilluften kyler varma sidan till utetemp. Typ -20-+10 grader. Såg att de kunde ha COP 10 vid låga strömmar och 0 Man kunde då ha ett vattenbatteri (glykolfyllt) i varje luftkanal och låta några peltar flytta på energin med COP 10 eller bättre. Från och tilluft skulle inte ens behöva vara nära varandra. Även om man bara kunde värma tilluften till +10grader så är det bättre än att dra in -10 gradig luft. Eller så nöjer man sig med att ha på 10 grader och låter den 20 gradiga frånluften höja tempen till 30 grader och köra ut det i en fläktkonvektor
Edit> Jag läste tillbaka i tråden o fick det klart för mig. Du ska ta energin i frånluft eller annat med låg temperatur för att tillföra i botten av tanken. Sorry.
Hur lång tid behövdes för att få den tempdiffen? Effekt på elementen?
2.5 mm2 kan räcka men det blir på håret. Man brukar räkna med 10 A/mm2 för växelström - resistansen blir en aning lägre för likström pga inträngningseffekten. Kablarna kommer bli varma och de får inte byggas in eller täckas över då. Försök få tag i 4 mm2 - du behöver väl bara ett par meter? Eller dra dubbla 2.5. Då får du lägre spänningsfall också. Med 2 m 2.5 mm2 blir spänningsfallet drygt 0.4 V vid 30 A - mer än man kanske tror. Försök alltså hålla nere längden på kablarna.
skrämmande likt mina dell agg