Jag har köpt och installerat en vattenmantlad kamin av modell Falun köpt hos kaminexperten i jönköping.
Den ska ha en uppmätt verkninggrad av ca 80% och avge en effekt på 4 KW till rummet och 4 KW till vattenkretsen. Maximal rökgastemperatur får vara 350*C allt enligt tillgängliga datablad och manualen.
Installerade 2 X 500 liter ackumulatortank som jag kör kaminen emot via en laddshunt som håller ca 60* mot kaminen,samt en värmemätare(integralverk) för att kunda avgöra hur många KW kaminen producerar på vattenkretsen.
Men jag är djupt besviken,kråkorna verkar vara dom enda som får det varmt och gott av min installation.
När jag elda så röggastemperaturen är 350-400*C så ger den ca 3 kw på vattnet o värme i rummet kaminen står i är knappt märkbar. Sätter jag in en 2KW värmefläkt blir det betydligt varmare fortare oxo.
Rummet är normalisolerat (-1946) och är på ca 15 kvm.
Kaminen är installerad av firma. VVS installationen har jag gjort själv i egenskap av yrkeskunskap.
Strålningsvärmen från kaminen är obefintlig och konvektionsvärmen är långt ifrån de 4 kw man lovar i databladen.
Att jag inte får ut effekten på vattenkretsen ser jag ju på värmemängdsmätaren. i snitt vid lite normal eldning ligger vatteneffekten på 1-2,5 Kw vilket ju är urdåligt.
Eldar torr fin ved(torkat 2 år i vedbod) av olika träslag, såsom Al och björk provat även Ek.
En "vedeldare" med 25 års erfarenhet har proveldat i kaminen och förstår heller inte vad värmen tar vägen.
Värmemängdsmätaren visar rätt när värmepump och elpatron med känd effekt körs samt är rökgastempmätare kalibrerad mot kokande vatten (digital med termoelektrisk K givare för industri bruk).
Någon som har liknande tråkiga erfarenheter av denna eller liknade kamin ??
Jag vill yrka på att kaminen reklammeras. Inportören säger att jag inte kan avgöra kaminen funktion med mindre än ett kvalificerat test labratorium. Men att "fanskapet" inte avger utlovad värme går ju avgöra med enkla medel.
/cyber