Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varning för blufföretag!!  (läst 5832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
Varning för blufföretag!!
« skrivet: 16 februari 2012, 16:17:00 »
Affärsideérna haglar i dessa tider. Här är några som hamnat inom lås och bom.
Fler lurar i vassen.

"Företaget skickar bluffakturor. Och ringer sedan upp för att erbjuda skydd – mot bluffakturor. Ett nätverk av blufföretag håller på att nystas upp i Skåne."

http://www.dn.se/ekonomi/sa-luras-blufforetagen-dubbelt
« Senast ändrad: 18 februari 2012, 10:18:37 av Rickard »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Varning för blufföretag!!
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2012, 02:31:10 »
bra att nån belyser problemet med överpositiva lurendrejare, allt är inte bara guld och gröna skogar överallt, man får öppna ögonen och möta verkligheten utanför dataskärmen.

finns så många kräkföretag som försöker suga ut mesta möjliga ur svaga grupper i samhället, telefonförsäljare som riktar in sig på att ringa till äldre och "köra på" så dom får sina "ja" på rätt ställe i inspelningen och sen viftar dom med ett avtal på att blåsa folk och hävdar att kunden borde förstått att han ingick detta avtal.. det är rent jävla lurendrejeri!
« Senast ändrad: 18 februari 2012, 10:18:49 av Rickard »

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Varning för blufföretag!!
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2012, 07:38:11 »
bra att nån belyser problemet med överpositiva lurendrejare, allt är inte bara guld och gröna skogar överallt, man får öppna ögonen och möta verkligheten utanför dataskärmen.

finns så många kräkföretag som försöker suga ut mesta möjliga ur svaga grupper i samhället, telefonförsäljare som riktar in sig på att ringa till äldre och "köra på" så dom får sina "ja" på rätt ställe i inspelningen och sen viftar dom med ett avtal på att blåsa folk och hävdar att kunden borde förstått att han ingick detta avtal.. det är rent jävla lurendrejeri!
Tack, bluffakturor är inget nytt problem men är i kraftigt ökande och det nya nu är att man har en serie företag som serieföretagare som backar upp varandra så att det blir allt svårare att värja sig. Flera riktar in sig på andra småföretag.

Den aggressiva och hotfulla tonen man snart kommer med vid protest mot den felaktiga fakturan är också ganska nytt. Nytt är också hur dessa serieföretagare hotar varandra om man känner sig utmanad i sin bluffaktureverksamhet. Flera våldsamheter i Malmöområdet på senaste tiden anses numera ha denna grund men de agerar över hela landet. En varning är mer än berättigad då grov kriminalitet är inblandad som kommer att drabba allt fler. DN fortsätter sin artikelserie om detta idag. Se upp! Dessa serieentrepenörer jag varnar för, redan i trådens rubrik, är inte att leka med!! De är "snyggt förpackade", ofta aktebolagsform med alla papper i ordning och betalar tom sin F-skatt ibland, har ordnad bokföring och snygga hemsidor osv.
Och allt fler kommer att drabbas. Den aggressiva tonen, otrevliga bemötandet, hoten osv kan snabbt övergå i olika typer av konkreta otrevligheter som stämningar,förstörelse av egendom och våld.

 
« Senast ändrad: 18 februari 2012, 10:18:26 av Rickard »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Varning för bluffföretag!!
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2012, 09:43:51 »
Det är således inga blufföretag jag varnar för som trådens rubrik ändrats till av ngn moderator efter radering av ett flertal inlägg.
Det här är mycket smartare upplägg än så. Det här är en serie företag som samverkar och alla är registrerade och drivna enligt konstens alla regler viket gör det svårt att värja sig. Bluffen ligger i att de lyckas snärja in "kunden" på olika smarta sätt och sedan kräva betalning. Liknar rätt mycket den "beskyddarverksamhet" som bedrivs till sin metod och utförs oftast av samma grupper men som nu gjort en "klassresa", satt på sig kostym, skaffat kontor och anställda, ibland också jurist mm. Blufföretag är därför inte rätt benämning. Det här är en form av entrepenörskap som är kreativt uppbyggt av den nya tidens serieentrepenörer med brist på etik och moral med en aggressiv och ofta grovt kriminell grund med hot om våld och otrevligheter som metod. Skrämselmetoderna kan snabbt övergå i konkret verklighet men det utförs naturligvis inte av dessa entrepenörer själva. Dom är mycket smartare än så.


Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varning för bluffföretag!!
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2012, 10:11:07 »
Zibro  Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h  Jag har svÃ¥rt att se din liknelse med Företagande   Och Bedrägerier/kriminalitet.
Utveckla gärna denna tanke Du har.. Du drar rätt många över samma kamm så som det framställs.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varning för blufföretag!!
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2012, 10:13:41 »
Hur svÃ¥rt är det.  Gör man olagliga saker sÃ¥ är man kriminell INTE en företagare ::)
« Senast ändrad: 18 februari 2012, 10:18:11 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varning för blufföretag!!
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2012, 10:17:47 »
En sökning på blufföretag ger massor av träffar, så oavsett om du anser att rubriken ändrats på ett felaktigt sätt eller ej så finns och används de facto denna benämning på registrerade företag som bedriver en oseriös verksamhet.
Om du har ett intresse av att kritisera allt och alla som har en annan uppfattning av dig i varje enskilt fall kanske du skall söka ett annat forum än detta för att få utlopp för just den driften hos dig.
I övrigt så håller jag med om att det är en skrämmande utveckling av "lagligt/registrerat" företagande tillåts bli allt mer kriminellt utan att myndigheterna tar tag i det på ett seriöst sätt.

Nu finns varningslistor på nätet som varnar för registrerade företag som bedriver kriminell verksamhet, men som inte kan stoppas av myndigheterna, det är inget annat än ett totalt haveri av rättsstaten.
« Senast ändrad: 18 februari 2012, 10:20:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varning för blufföretag!!
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2012, 10:47:51 »
Zibro :)   var det armagnac igÃ¥r  :) ;D

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Varning för blufföretag!!
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2012, 11:48:08 »
Zibro :)   var det armagnac igÃ¥r  :) ;D
Nej igår var det en heldagsutflykt på skidor i strålande sol och plusgrader.

När det gäller varningen jag skrev från början och som tydligen rört upp känslorna ordentligt hos ett antal så vill jag bara tillägga.
Om man skall ha någon nytta av en varning så måste den handla om rätt sak annars blir det lätt att man tittar efter fel saker och åker på pumpen ändå.

Den nya "utvecklingen" är att det inte handlar om bluff företag man skall se upp med.
De här företagen är som sagt till sin fasad och organisation snygga och prydliga men använder oetiska, aggressiva och hotfulla metoder när de inte får betalt för den faktura de skickat och som de anser att de har rätt att kräva. En hotfull metod som snabbt övergår i hot om lagliga rättsåtgärder för att skrämmas som övergår i konkreta åtgärder. Skall man ha en chans måste man titta efter och gardera sig mot rätt hot.

De serieföretag som backade upp varandra DN skriver om lyckades hota och skrämma till sig 16 miljoner på nio månader från andra seriösa företagare och privatpersoner som tyvärr betalade för något dom inte ville ha eller ngt dom inte beställt för att komma ifrån obehagligheterna säger en hel del om metoderna. Som sagt varningen sker i all välmening då allt fler kommer att bli utsatta för allt smartare affärsverksamhet från dessa kreativa serieentrepenörer med allt skickligare, aggressivare och hotfullare affärsupplägg.
För tydlighetens skull måste jag tydligen tillägga att dessa verksamheter och upplägg inte överhuvudtaget har något med seriöst, ansvarstagande och etiskt företagande och entrepenörskap att göra.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varning för blufföretag!!
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2012, 11:57:59 »
Ingen gillar dessa parasiter fiR:   Där är vi nog alla ense fiR: fiR:

Sharia lagar Thumbsup   PÃ¥ en del saker ligger de folkslagen före oss sÃ¥ enkelt är det huvuddunk

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Varning för blufföretag!!
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2012, 16:55:28 »
En sökning på blufföretag ger massor av träffar, så oavsett om du anser att rubriken ändrats på ett felaktigt sätt eller ej så finns och används de facto denna benämning på registrerade företag som bedriver en oseriös verksamhet.
Om du har ett intresse av att kritisera allt och alla som har en annan uppfattning av dig i varje enskilt fall kanske du skall söka ett annat forum än detta för att få utlopp för just den driften hos dig.
...

 *vinkar*
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varning för blufföretag!!
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2012, 01:30:29 »
När det gäller varningen jag skrev från början och som tydligen rört upp känslorna ordentligt hos ett antal så vill jag bara tillägga.
Om man skall ha någon nytta av en varning så måste den handla om rätt sak annars blir det lätt att man tittar efter fel saker och åker på pumpen ändå.

Zibro. Jag kan bara hålla med om att företag som begår faktiska brott eller utnyttjar kryphål så att brott i praktiken kan begås utan att det per automatik är straffbart (ofta är det ju straffbart men kan vara svårt att bevisa och belysa etc) är exempel på avskum som förtjänar spöstraff och offentlig uthängning och totalt förbud mot att överhuvudtaget närma sig ett företag igen, och så vidare.
Om detta råder nog inga delade meningar.

Däremot håller jag med rickard helt och hållet i att det begrepp som vanligtvis används för denna typ av verksamhet är blufföretag. Det betyder inte att det är låtsasföretag utan helt enkelt företag där syftet är att lura till sig pengar från stackars vanliga företag och folk ute i landet. Ju mer korrekta dessa företag beter sig gentemot myndigheter och andra tillsynsorgan desto enklare för dom att bedriva sin kriminella bluffverksamhet. När syftet med företaget är att lura folk eller begå brott då är det ett blufföretag.

Blufföretag eller kriminella företag är nämligen en avsevärt bättre beskrivning på denna typ av verksamhet än att kalla det för företag eller serieföretagande rätt och slätt. För om man inte benämner saker rätt så finns ju risken att folk missförstår. Speciellt när det finns välkända befintliga begrepp som alla förstår.

Men för att hålla sig till ämnet då:
I ett öppnare och mer tillgänglig samhälle är det naturligt att vi får denna extremt tråkiga utvecklingen och det är verkligen dags att lagstiftare tar krafttag mot ekonomisk brottslighet, som jag skulle vilja kalla det för, i ett mer övergripande perspektiv. Vi ser hur mer och mer brott begås inom detta segment och mc-gäng och andra organiserat kriminella har det som sin bas för övrigt icke-företags-relaterad brottslighet såsom knark, vapen, utpressning och så vidare.

Nyligen läste vi om MC gäng som utnyttjade systemet med garantilöner från länet där företaget är registrerat - för att på så sätt få en massa gratislön. Det kunde röra sig om personer som alltså hela tiden fick en konkurs-garanti-lön från flera företag i olika län ibland samtidigt men gissningsvis oftast spritt över året. Vi läser om familjen som utnyttjar försäkringskassan och sitt handikappade barn för att hävda att farbröder och svågrar hjälper till att vårda barnen och får miljoner efter miljoner utbetalt (närmare bestämt 9 i detta fallet, om jag mins rätt, även om det bara gick att åtala för 1msek av dessa (sjukt)).

Vi ser på uppdrag granskning om till synes framgångsrika och seriösa säljbolag som mer eller mindre bedriver storskalig bluffverksamhet där företagare luras att sponsra hem och skola föreningar som ska jobba mot droger i skola och 80% av intäkterna visar sig gå till säljbolaget och de 20% som går till föreningen äts upp av ett AB med kedjerökande halvalkoholiserad målvakt som VD/ordförande.

Vi läser om VDn i ett välgörenhetsföretag som snor pengar från bidragsgivarna. Eller finansbolag som skapar pyramidspel och snor investerarna på stora mängder pengar. Eller småföretagen som får bluffakturor från i övrigt normala till synes seriösa företag som betalar löner och skatt och moms som alla andra. Men som skickar rena bluffakturor och många betalar för dom inte orkar bråka.

Vi ser på uppdrag granskning om kriminella företagare som fått näringsförbud flera gånger och ändå lyckas få anstånd med att driva verksamhet.

Och samtidigt ser vi massa seriösa företagare som inte klarar av att driva sin verksamhet för dom går under i all aministration och här är säkert myndigheternas dilemma. Om dom skruvar åt kontrollerna så blir det nästan omöjligt för vanligt folk att driva företag. Men här är jag optimist och tror att den era vi sätt under senaste 10-15 år av ständigt ökande ekonomisk brottslighet till slut kommer minska i takt med att myndigheter, skatteverk, polis och åklagare blir bättre på att förstå hur dessa brottslingar utnyttjar systemet och folks konflikträdsla för att kamma hem dessa enorma belopp.

Det sjukaste tyckte jag var gubben i uppdrag granskning som lyckades fortsätta bedriva blufföretag inifrån fängelset där han satt på grund av ekonomisk brottslighet. Sjukt. lika jävla sjukt som att pedofiler får surfa på nätet från finkan. Hur dum får man vara!!!


Varningar kring denna typ av verksamhet är ju enormt viktig och uppskattad av alla. Om det kan ju inte råda några tvivel, så vida vi inte talar med folk som själva bedriver brottslig verksamhet....

Problemet i detta fallet var att det i grunden, på så sätt som det ursprungligen beskrevs, uppfattades som att man mer eller mindre kunde dra ett streck mellan företagande och entreprenörskap och ekonomisk brottslighet. Det är ett solklart fall där man medvetet eller omedvetet (om detta vet jag inget) uppnår helt fel syfte med en varning. Folk gick ju på dig för din rubrik och inte för varningen i sig. Det tror jag du förstår.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varning för blufföretag!!
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2012, 07:14:04 »
Till Zibros försvar kan man väl ändå tillägga att denna typ av "företagare" ofta också är serieföretagare, då dom med jämna mellanrum måste registrera nya företag för att undkomma varningslistorna, kronofogde och polisutredningar.
Anledningen till att jag raderade tre sidor inlägg och ändrade rubriken var för att driva in debatten på det jag hoppas att Zibro menade, diskussionen om oärliga företagare, och att hans rubrik gjorde att diskussionen blev allt annat än detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varning för blufföretag!!
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2012, 09:23:23 »
 Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Gäst 47

  • Gäst
Gäst 47
SV: Varning för blufföretag!!
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2012, 11:21:28 »
Följde denna trådstart med ursprunglig rubrik, "Varning för serieentrepenörer" med stort intresse då jag i tjänsten jobbar med utredningar för att bekämpa just dessa ofta mycket framgångsrika entrepenörer som blandar kriminell och seriös verksamhet på ett mycket framgångsrikt och nytt sätt.

Efter kraftig radering av inlägg, rubrikändring av moderator, troligen efter påtryckningar från andra som av någon anledning blev provocerade av den ursprungliga rubriken blev tyvärr resultatet av informationen rätt ointressant och felaktig. Pyramiden som SvD publicerar idag handlar just om dessa serientrepenörer högst upp i pyramiden men kallas där för
1) Imperiebyggarna,  men är i princip samma begrepp.
Serieentrepenör beskriver bättre vad man skall se upp med. 
Och det är långt ifrån några blufföretag det handlar om kan jag lova utan att avslöja för mycket!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/den-organiserade-brottslighetens-struktur_6885717.svd


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!