Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Polisradio  (läst 5116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Polisradio
« skrivet: 15 februari 2012, 20:29:38 »
Jag fick fram min gamla DLS-polisradio ur en låda i källaren och satte den i garaget för att jag tyckte det kunde vara lite kul. Jag har väl inte fått till antennen särskilt bra ännu så det kan vara det, men jag får bara in taxianrop.

Hur är det med Polis, Ambulans och Brandkår; kör de fortfarande anrop via radiotrafik, eller har de gått över till andra sätt?

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Polisradio
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2012, 20:42:51 »
Vet inte hur det gick med deras "RAKEL" system, men de använder ganska mycket mobiltelefon tror jag..

Har en gammal DLS 160 i garaget jag med Thumbsup men det är mest taxi och brandbilar som hörs. Ibland lite snut-tugg a:gl

Blir glad varje gång det ylar till i den! :D
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Polisradio
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2012, 20:48:17 »
Ok, jag får väl borra mig ut genom väggen och sätta upp antennen lite bättre då, Brandkåren kan ju alltid vara roligt att lyssna till Thumbsup

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Polisradio
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2012, 21:49:32 »
Du kan nog glömma att lyssna på blåljusradio nu med RAKEL.

http://sv.wikipedia.org/wiki/RAKEL
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Polisradio
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2012, 09:29:56 »
Ok, jag får väl borra mig ut genom väggen och sätta upp antennen lite bättre då, Brandkåren kan ju alltid vara roligt att lyssna till Thumbsup

Det hjälper nog inte ändå, Rakel har äntligen löst polisens problem med avlyssning.
Att komma över en handhållen Rakelanläggning är nog enda lösningen numera och det är dessutom olagligt såvida du inte startar en verksamhet för att samverka med polis mm. Men då är det både dyrt som engångskostnad och prenumeration.

De utmärkta webjänster som fanns tidigare för att lyssna på polisen via webben har också numera nästan gett upp men erbjuder några få kanaler/distrikt som fortfarande funkar tex Borås funkar men hur kul är det?
Här är en som fortfarande "håller ut". Laglig att lyssna på men olagligt att berätta om för någon annan vad man hört.

http://polisradio.net

(Här fanns tidigare en mängd poliskanaler som kunde vara riktigt spännande och nästan lite generande att följa med bättre kvalitet på sändning och ljud än polisen själva hade ute i bilarna och de handhållna apparaterna(!), men som sagt det är nog en bra utveckling som skett med Rakel))
« Senast ändrad: 16 februari 2012, 09:32:34 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Polisradio
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2012, 10:32:18 »
Flygradio live via webben tillsammans med flygradar live kan vara en spännande sysselsättning att ha igång när man har lite tid över och är lagd så..
Kan också vara intressant att ha igång när man pysslar med ngt seriöst.
http://www.liveatc.net/
http://www.flightradar24.com/

Arlandatornet tex. (ESSA)
(Frankfurt är lite spännande just idag då strejken där håller få hela logistiken att haverera)
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Polisradio
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2012, 17:57:11 »
Det hjälper nog inte ändå,

Jag får bara påpeka att jag inte trodde att jag skulle få in just polisen om jag borrade mig igenom väggen med antennsladden, det är ett nödvändigt ont för att få in all sorts radio i mitt garage...


...för att få in polisen måste man sätta antennen på södersidan av en björkstam, det vet väl alla ;)

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Polisradio
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2012, 18:09:01 »
Jag får bara påpeka att jag inte trodde att jag skulle få in just polisen om jag borrade mig igenom väggen med antennsladden, det är ett nödvändigt ont för att få in all sorts radio i mitt garage...


...för att få in polisen måste man sätta antennen på södersidan av en björkstam, det vet väl alla ;)

Jo det kan nog variera lite lokalt det där. Hos mig gÃ¥r polisradion in bäst via min hatt!  *vinkar*
http://sv.wikipedia.org/wiki/Foliehatt
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Polisradio
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2012, 18:49:56 »
Jo det kan nog variera lite lokalt det där. Hos mig gÃ¥r polisradion in bäst via min hatt!  *vinkar*
http://sv.wikipedia.org/wiki/Foliehatt
Har du en sÃ¥n där snygg foliehatt?  ;D
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Polisradio
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2012, 21:10:53 »
Har du en sÃ¥n där snygg foliehatt?  ;D

Nja inte riktigt, en senare modell. Lite sladdar inkopplade och en antenn pÃ¥ toppen sÃ¥ jag kan logga in pÃ¥ min Ipad och se hur jag tänkt. Loggar allt frÃ¥n temperatur till personligt COP.  a:gl
 
« Senast ändrad: 16 februari 2012, 21:12:25 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9761
  • Karma +19/-4
SV: Polisradio
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2012, 15:01:42 »

http://www.flightradar24.com/


Mycket intressant. Jag visste inte att det var så många plan från Japan till olika destinationer i Europa som passerar över mellersta Sverige. 4 stycken i inom en radie av ca 100 km från Stockholm just nu.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!