0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det jag har är vanliga blandningsventiler för att inte skicka ut 90C på kranarna. Låt säga att du ställer båda på 55C så kommer den att plocka detta i från första hand botten och i andra hand toppen. Detta sker med en vanlig justering typ "duschblandare" på ventilen.För din andra fråga är det väl lite mer fråga om någon form av motor-/laddventil för att det skall funka optimalt...?
Och slutligen slingan på ritningen, om man nu jämför dessa 2 slinger med KW 500 som har 2 horisontellt monterade "korkskruvar" istället - vilken är mest effektiv på en 500L tank.Och när blir en 500L tank för liten ? kåken är 200m2 med 90m2 biyta och dåligt isolerad från 30-talet.
Vill kolla med expertisen här vilken typ av VV-slinga i en acktank som ger mest valuta för pengarna.Kommentarer välkommna. Låt oss ha som utgångspunkt att vi har en 500L acktank med shunt till radiatorer som också skall förvärma VV innan det går in i en vv-beredare, vilken ger mest och bäst förvärmning.
Jag har också ställt mig frågan som Art Deco började med, har det någon betydelse hur slingorna ser ut eller är placerade?Vi utgår från att vattnet leds från botten till toppen.Jag har sett tre varianter på samma tema, "två slingor".Vilken variant är mest effektiv?1. Ex. Strömsnäspannan har två horisontellt liggande slingor, en förvärmningsslinga i botten och en slutvärmningsslinga i toppen.2. Ex. Dalatanken, Effecta, Husqvarna tanksvets m.fl. har två vertikalt stående utdragna slingor, en förvärmningsslinga i nedre delen och en slutvärmningsslinga i övre delen av tanken.3. Ex. CTC EcoZenith har två vertikalt stående slingor som går från botten till toppen. De båda slingorna är kopplade parallellt med varandra och har så att säga både förvärmnings och slutvärmningsfunktionen på samma gång.Förutom slingornas placering har det tredje exemplet en skiktplåt och skiktrör vilket de båda första alternativen saknar.KW tanken från Strömsnäs är den billigaste, CTC dyrast.