0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och om vi vänder på frågeställningen:Om jag kokar vatten i burk, när den kokar, skruvar på locket och låter den kallna,Sjunker trycket i burken då och så pass mycket så att det kvarvarande vattnet kommer att koka igen vid en lägre temperatur?
Hur beräknar man hur lågt vakuum det krävs för att få en vätska att koka vid rumstemperatur?Exempel:Vatten kokar vid 100 ºC och 1ATM, för att få det att koka vid 20 ºC, hur lågt vakuum krävs?Aceton kokar vid 56 ºC och 1ATM, för att få det att koka vid 20 ºC, hur lågt vakuum krävs?Edit:Jag får fram 17 torr för vatten och 110 torr för Aceton.Kan det stämma?Och om vi vänder på frågeställningen:Om jag kokar vatten i burk, när den kokar, skruvar på locket och låter den kallna,Sjunker trycket i burken då och så pass mycket så att det kvarvarande vattnet kommer att koka igen vid en lägre temperatur?
När burken svalnar kommer trycket att sjunka så att det motsvarar ångtrycket för vatten vid aktuell temperatur. Men för att det skall koka på så sätt att det bildas bubblor i vätskan, att man ser att det kokar, måste trycket ovanför vattenytan vara lägre än vätskans ångtryck. Kokning kräver alltså att man pumpar bort ångan ovanför vätskeytan. Det kan man göra genom att kyla locket med is så att ångan kondenserar mot det kalla locket. Det blir då som en vakuumpump som drivs av temperaturdifferensen vätska/lock.