0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Intressant topo874!Din förbrukning före värmepump ser ut att vara väldigt likt vår (snitt 39.825 på 10 år), med undantaget att du i genomsnitt använder 39,5 kWh hushållsel per dygn och jag uppskattar vår till ca 32 kWh. Efter installation tycks vår pump ha högre COP än din, fast vi har inte kört ett helt år ännu så helt säker kan man ju inte vara. Konstigt nog har jag räknat med att vi ska komma ner på samma årsförbrukning som du - ca 23.000 kWh. Dvs för nästa år när vi kör VP hela året.Eftersom jag inte har nån elmätare på pumpen kan jag inte vara säker på att min uppskattning av hh-el är rätt. Men jag antar du har en?Kan du i din pump se hur stor andel vv står för? Vår säger 21%.Hur mycket tillskott har du använt? 5 timmar här, men det har ju inte varit kallt ännu.Dels frågar jag eftersom jag inte vet vad jag ska tro om vår pump. Den har gått 9-16 timmar per dygn de senaste veckorna när dygnsmedeltempen bara har varit +1,1C som lägst och ca 7-8C i genomsnitt. Har vi för klen pump?Sen kan jag inte heller riktigt förstå varför en del av våra siffror skiljer sig så mycket, när sen slutresultatet blir det samma (om jag gjort rätt prognos)? Nån som kan hjälpa mig?Övriga data finns http://www.puppan.com/vp