Jag har själv gått i de tankarna nu i dagarna. Jag har Luft-Luft värmepump och direktel (som är helt avslagen). Varmvattnet får jag ifrån en Nibe varmvattenberedare. (tror den heter compact 300E).
Jag har jagat energikostnaderna och beräknar att jag med gjorda besparingar kommer att hamna på ca 9000kWh totalt per år på 117kvm radhus.
Solenergi? Ja tack!!! Men min förbrukning på varmvatten stannar på under 2000kWh per år inklusive beredarens förluster. (duschar på vardagarna på jobbet och ungar varannan vecka).
Så min ena tanke vore att sätta in en tank med solslinga och förvärma varmvatten i toppslinga samt att kunna köra ut energi till en fläktkonvektor under mars-maj och september-november. Det skulle kosta mig tank, solpaneler, 25m solkulvert, reglercentral plus installation. Uppskattat 40-50 000kr och jag skulle spara halva årets varmvattenkostnad, förlusterna i beredaren har jag fortfarande kvar. Samt lite värme när värmepumpen går på halvfart med COP 4-5. Gissar på att jag skulle spara kanske 1500kr/år på det upplägget.
Då kommer nästa idé. Låta likström från solpaneler toppa tempen i beredaren till 90-95 grader. Säg att jag har 2kw solpaneler. Dessa kommer direkt att orka hålla beredarens förluster på ca 1.2kwh dygn säkerligen 8 av årets 12 månader. Under sommarhalvåret så kommer energin dessutom räcka till att ladda upp extra energi i tanken.
Räknar kallt med att jag kommer att tillgodogöra mig säkert 1500kwh av de producerade 1800. Det blir då samma kostnader för uppgraderingen.
Det enda är hur man löser bygget för att kunna ha en extra elpatron i beredaren eller en med flera slingor i så man kör en slinga på likström från panelerna till 90 grader och den andra går på nätet o hugger i när tempen går under 65grader.
Ett annat steg vore att byta alla fönster, altandörrar och ytterdörr. Med ett årsmedel COP på ca 2.5 på värmepumpen så skulle jag i praktiken kanske kunna spara 1000kWh/år. För en kostnad av 65 000kr.
Täta hela huset och installera ett FTX system i en taskig planlösning för detta skulle kosta 100 000kr för kanske 1500kr år minus service kostnad av filter.
Sitter i det läget att vilken åtgärd jag än gör så är det tveksamt om det någonsin kommer att betala sig under sin livslängd.