0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bilden ritar man i photoshop, paint eller liknande bildbehandlingsprogram, huruvida du klarar av det eller ej är omöjligt för andra att säga, det vet bara du själv.Om du inte vill rita kan du ju ladda in bilder på värmepump, hus o.s.v. och göra ett bildcollage istället.Jag bedömer det vara enkelt att få till något som fungerar och är begripligt, men skall du få det riktigt snyggt behöver du ha vana och lite talang.Mätvärdena placeras ut med x och y-koordinater, exempelkod finns som man kan börja med/utgå ifrån, och det är inte speciellt svårt, vi har få supportfrågor på detta.Om du bara kopplat rätt (bara tre trådar att hålla reda på) så skall alla givare hoppa igång så snart du startar Loggern, det finns enligt mitt sätt att se det innget enklare system på marknaden.De två reläutgångarna skall användas för att manuellt ställa dem i on/off, eller som reläutgångar för larmfunktioner, t.ex. om du vill att en lampa skall tändas om det larmar, eller om du vill att en siren skall ljuda.Den enda funktion som idag finns där man kan reglera något är solfångarstyrningen "steg 2", t.ex. om man har en dumpventil som man vill öppna om tempen stiger för mycket.Reglering/styrning via e-logger (och t.ex. dess larmgränser) och med modulen är inget tryggt sätt att reglera, utan regleringar som skall göras bör ligga i Loggerns mjukvara för att vara tillförlitlig, och idag finns inte plats för fler regleringar i Loggerns minne.Att styra via e-logger skulle på sikt öka belastningen på servern för mycket och kräva ständigt upprätthållen kommunikation, vilket lastar ned servern och bidrar till kostsamma trafikavgifter.Det kan dock komma nya versioner eller uppdaterad programvara som gör det möjligt på lite sikt.På www.logger2020.se finns mer info om inkoppling av givare, och om inkoppling till nätverk: http://www.logger2020.se/installation-logger2020/inkoppling-moduler-givare-till-logger2020.htmlFinns det kunder/ägare som vill kommentera så gör det gärna, allt är ju enkelt när man kan det, så jag har ju inte så bra koll över hur ni som köpt produkten ställer er till mina påståenden.
Andreas, som driver webtjänsten vill inte att man använder relämodulerna för styrning, av tidigare nämnda skäl.Då det är svårt att avgöra exakt vem som använder reläutgångar för för vanliga larm, och vem som använder det för styrning är det dock svårt att "förbjuda" användande av larmgränser för styrning.Skulle han upptäcka att man använder larmnivåer för att styra något finns dock risken att han stänger av möjligheten.Om detta är avgörande för dig bör du kontakta Andreas för att kolla upp hans åsikt i detta specifika fall innan du köper.Bäst kontaktar du honom genom att registrera ett konto i forumet på e-logger.se och ställa frågan där.Dels av tidigare nämnda skäl, och dels för att han inte vill stå som ansvarig för t.ex. att ditt hus fryser sönder om styrningen skulle sluta fungera för att det t.ex. blir stopp på servern, eller på ditt bredband, eller i ditt lokala nätverk.Styrning bör ske lokalt i Logger/modul om man skall styra funktioner helt enkelt.
Jag skall erkänna att jag inte är så bra på vad man kan göra med systembilden, men jag har för mig att det finns möjligheter att visa färger vid olika driftsfall, men du måste läsa/fråga om det i e-loggerforumet. Andreas är den som fixar med alla mjukvaror, jag specar hårdvara, tillverkar, marknadsför och säljer.Så allt som har med webtjänsten och PC-programmet kan han bättre än mig.Samma systembild finns inte i LoggerSoft, men det finns en funktion även för att skapa bilder där: http://e-logger.se/forum/index.php?topic=56.0Info om hur man konfigurerar den bilden: http://e-logger.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=56.0;attach=41
Det är bara dallasgivare som fungerar direkt mot Loggern, PT1000-givare funkar bara mot högtempmodulen.PT1000 och Dallas 1-wire är helt olika koncept, dallasgivarna är digitala kretsar som kommunicerar med 9 bitars dataord, PT1000 är resistiva givare.
Är man över medel intresserad så kan man dela upp livet i två delar: Före och efter Loggern Jag var också nervös för att det skulle vara svårt, och jag tyckte också att det var riktigt besvärligt att få igång alltihop, men sådan support man får tillgång till tror jag inte man finner någon annanstans. Kör du fast så får du garanterat hjälp på traven. Kör hårt Thumbsup
Det finns ingen autouppdatering av bilder, det skulle tyvärr ta för mycket processorkraft att ha hundratals användare som både skickar data och bilder varje minut dygnet runt.Man kan manuellt uppdatera bilden 1 gång/minut.Om du har eller kan göra en egen hemsida dit du skickar bilder från Loggersoft via FTP så kan du ha autouppdatering av grafer.Hur bildgenereringen i LoggerSoft fungerar och om den går skicka vidare via FTP vet jag faktiskt inte.Du kan göra alla grafer och bilder i webtjänsten publika eller privata.Man kan köra både LoggerSoft och webtjänst parallellt.