Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d om frÃ¥nluftsventilation  (läst 1850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Råd om frånluftsventilation
« skrivet: 07 februari 2012, 22:57:44 »
Hej!
Jag har fått en ordentligt möglig vind tyvärr. Det har sannolikt blivit problem i och med konvertering till bergvärme och tilläggsisolerad vind. Köpte en Avetec PD 150 (sorptionsavfuktare) nyligen för att få stopp på eländet. Det har genast blivit bättre, men idag när jag inspekterade vinden ser jag att det fortfarande är frost i vissa takstolsfack i snedtaket. Det smiter alltså upp fuktig luft som direkt kyls och kondenserar mot kall råspont och blir kvar där pga dålig luftcirkulation. För att minska fuktlasten på vinden har jag börjat fundera på ventilationen inne. Någon diffspärr finns antagligen inte och det skulle vara ett jävla jobb att ordna det.
Mina frågor
1.   Jag har F-ventilation frÃ¥n mitt badrum pÃ¥ övervÃ¥ningen som gÃ¥r kontinuerligt, samt imkanal och fläkt i köket som enbart gÃ¥r vid matlagning.  Hur stort frÃ¥nluftsflöde är lämpligt?
2.   PÃ¥ övervÃ¥ningen släpper fönstermonterade spaltventiler inte in nÃ¥gon luft. Det borde betyda att jag har övertryck där. Om jag kör köksfläkten (pÃ¥ vÃ¥ningen under)pÃ¥ läge 2 av 3 släpper de in luft men inte om jag ökar frÃ¥nluftsflödet i badrummet pÃ¥ övervÃ¥ningen!! ?  Är det lämpligt att sträva efter undertryck även pÃ¥ övervÃ¥ningen?
3.   Vore det kanske en bra idé att montera frÃ¥nluftsdon i mina tvÃ¥ sovrum uppe och ansluta dem till befintlig fläkt?
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Råd om frånluftsventilation
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2012, 06:30:16 »
Det är alltid problem med friskluftsintag på övervåningen och ju högre upp mot taket de sitter ju sämre fungerar det. Det fungerar mao i stort sett aldrig rätt.Kommer det in för mycket luft på nedervåningen så fungerar de istället som luftutsläpp. Lyckas man få undervåningen skapligt tät så kan det med tvekan vända luften åt rätt håll vid en ½ oms/tim. Så fungerar frånluftsventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!