Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nybörjare - loggning från NIBE F1145
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nybörjare - loggning från NIBE F1145 (läst 3331 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ceke73
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
ceke73
«
skrivet:
07 februari 2012, 16:26:53 »
Citera
Hej!
Jag är nybörjare på allt vad värmepumpar och loggning heter. Har precis loggat lite från vår NIBE F1145 direkt till ett USB-minne, men jag skulle vilja kunna logga direkt till dator. Några frågor med anledning av detta:
1) Behöver jag några extra tillbehör för att göra detta? Jag har möjligen lyckats lösa frågan att komma åt data från ett USB-minne via mitt interna trådlösa nät, men NIBEn skriver inte loggfilen förrän man avslutar loggningen (verkar det som). Kan man jacka in sig någon annanstans?
2) Om jag skaffar en datalogger, var kopplar man i så fall in den? Behöver man köpa MODBUS? Om inte, vilka alternativ finns.
2) Såg att det finns en Logger2020 som verkar trevlig. Är dock inte så intresserad av att köra färdig programvara, utan behöver kunna komma åt rådata på ett läsbart format. Fixar Logger2020 det? Om man kör med en Logger2020, behöver man några fler tillbehör till värmepumpen. Har ingenting idag och MODBUS kostar ju 6000:-
3) Kan man på något sätt få ut fler parametrar än de som loggas på USB-minnet om man kör den vägen. Ser ju att pumpen mäter strömmen in, men denna skrivs inte ut. Det finns ingenstans man kan ställa in vilka parametrar som ska skickas och enligt NIBEs support så går det inte heller.
Tack på förhand!
/Johan
Loggat
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4384
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
SV: Nybörjare - loggning från NIBE F1145
«
Svar #1 skrivet:
07 februari 2012, 17:07:22 »
Citera
Om man vill vara verkligt seriös antar jag att man med Modbus40-tillbehöret kan fixa till nåt. Dyrt dock, och verkar inte trivialt.
Jag tycker de skulle fixa till SMS40 så att man kan komma åt den via GPRS förutom via SMS.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #2 skrivet:
07 februari 2012, 23:28:08 »
Citera
Logger2020 använder egna tempgivare och läser inte av nåt data från värmepumpen. Vill du kunna analysera USB-loggarna lite enklare så finns det en programvara som heter LogPro (
http://logpro.se/
).
För att få ut live-data från VP'n så är det antingen ModBus-interfacet som gäller, eller så kanske man kan hacka ihop nåt eget på nåt sätt...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
ceke73
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
ceke73
«
Svar #3 skrivet:
08 februari 2012, 07:46:12 »
Citera
Att läsa loggarna är inga problem. Jag har redan skrivit ett program som löser det. Problemet är att jag måste springa med ett USB-minne mellan datorn och värmepumpen. Hade hellre loggat något i realtid, utan att slanta upp 6000:- för MODBUS (om nu den låter mig göra det förstås).
Finns det något sätt att plocka ut parametrar från värmepumpen annat än via USB-minne?
Logger2020 kan vara intressant ändå, just därför att jag kan koppla in elmätare och fler temp.givare, men det är ett senare problem.
/Johan
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #4 skrivet:
08 februari 2012, 08:19:12 »
Citera
torbjorn_forsman med flera har analyserat och avkodat CTC's kommunikation och jag plus några till har avkodat Bosch/IVT's CanBus-data. Det börjar bli dags att nån 'knäcker' Nibe's kommunikation
Om ni samlar in lite pengar så att jag kan köpa en Nibepump så hjälper jag gärna till
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
mexitegel
Expert på värmepump
Antal inlägg: 398
Karma +2/-0
Kön:
Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
mexitegel
«
Svar #5 skrivet:
09 februari 2012, 14:55:45 »
Citera
Det finns väl redan en hel del om NIBE? Bland annat det här:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=13714&start=135
Loggat
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1034
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
R.nord
jantijanti
TS Comfort AB
Kvarn
jonas_da
170KJ
VictorHus13
krambriw
Scarrl
Caper
JockeHX
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info