Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Bostadsventilation
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Flytta värme 1/2 våning ner från lv-pumpens placering
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Flytta värme 1/2 våning ner från lv-pumpens placering (läst 4741 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Petra Jacobsson
Gäst
Petra Jacobsson
«
skrivet:
07 februari 2012, 16:15:38 »
Citera
Jag bor i ett hus med 4 våningar, totalt 104 kv. Jag har en luftvärmepump installerad över ytterdörren på plan 2. Vardagsrummet som ligger på plan 1 håller inte mer än 15 grader trots att pumpen har maxhastighet på fläkten, heatinställning och 30 grader!
Jag har en öppen trappa mellan alla våningsplan och funderar på att sätta upp någon slags värmeflyttare. Hade helst velat ha en helt utanpåliggade fläkt som monteras i trappan på undersidan av ett trappsteg tex - är det någon som har gjort en sådan lösning eller har andra tips?
Jag har generellt problem att få varmluften att cirkulera i huset trots att jag har mekanisk frånluft. Köket som angränsar till hallen där lv-pumpen sitter (det är en dörröppning och vägg endast till 110 cm högt mellan rummen) håller inte mer än 15 grader (det är vid 5-10 minus ute, vid plusgrader ute låg temp på ca 17 gr) trots att jag riktat ena luftflödet max åt kökshållet.
Tips mottages mer än tacksamt!!
Loggat
Megajool
Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
Expert på värmepump
Antal inlägg: 212
Karma +1/-0
Kön:
Megajool
SV: Flytta värme 1/2 våning ner från lv-pumpens placering
«
Svar #1 skrivet:
07 februari 2012, 21:05:17 »
Citera
Är varje våningsplan bara på ca 25 m2, det låter väl lite. Har du bara en luftvärmepump installerad eller har du någ kompletterande värmesystem?
Loggat
Villa, 1-plan med källare, tvåglasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, Våningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).
Petra Jacobsson
Gäst
Petra Jacobsson
«
Svar #2 skrivet:
07 februari 2012, 21:42:26 »
Citera
Ytan stämmer, det är ett radhus i suterräng med 4 plan à 26 kvm (det är halvtrappor mellan alla plan så ner till vardagsrummet dit värmen inte når är det 6 trappsteg).
Jag har direktverkande gamla el-element som jag inte använder så luftvärmepumpen är min enda uppvärmning.
Loggat
Megajool
Expert på värmepump
Karma +1/-0
Kön:
Megajool
«
Svar #3 skrivet:
07 februari 2012, 23:05:30 »
Citera
Det kan nog vara svårt att få ner värmen till understa planet eftersom varmluften är lättare än den kalla luften och därför stiger uppåt. Försöker du blåsa ner värmen med en fläkt får du antagligen så kraftigt drag i huset att det ändå upplevs som kallt
En möjlighet skulle kanske vara att lägg in golvvärme på plan 1, då får du varmt där och värmen kommer att stiga uppåt och, i alla fall i princip, värma de övre planen. För att kunna göra det krävs en luft/vattenvärmepump.
Frågan är då om det räcker med värmen från en luftvärmepump. Har du någon uppfattning om effektbehovet i huset?
Loggat
Villa, 1-plan med källare, tvåglasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, Våningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).
Petra Jacobsson
Gäst
Petra Jacobsson
«
Svar #4 skrivet:
08 februari 2012, 18:46:12 »
Citera
Hjälp en novis tjej: vad menas med energibehov?
Loggat
Megajool
Expert på värmepump
Karma +1/-0
Kön:
Megajool
«
Svar #5 skrivet:
08 februari 2012, 21:14:21 »
Citera
Husets energibehov är bl a hur mycket energi det går åt för att värma luften i huset så att det känns behagligt för dig att vara där. Energibehovet ändras med utetemperatur och vind, ju kallare och blåsigare det är desto mer energi går åt för att värma huset. Energin mäts i kilowattimmar (kWh):
En elektriskt värmekamin med 500 W effekt måste stå på i 2 timmar för att förbruka en kilowattimme.
Det går åt ungefär 0,1 kWh för att värma en liter vatten från rumsvarmt till nästan 100 °C.
Om ugnen förbrukar två kilowattimmar på en timme så är effekten 2 kilowatt (kW), står ugnen på en halvtimme blir energiförbrukningen 1 kWh, står ugnen på en hel dag, 12 timmar, så blir energiförbrukningen 24 kWh!
I ditt hus kanske det går åt 6 kW för att hålla huset varmt när det är -5 °C ute. På ett dygn betyder det 24 timmar x 6 kW = 144 kWh.
Medeltemperaturen under året är kanske +6 °C och vid den temperaturen går det åt mindre effekt för att hålla huset uppvärmt, vi kan gissa på 3 kW. Under ett år går det
då åt: 3 kW x 24 h x 365 dygn = 26280 kWh, så i det fallet är husets energibehov ca 26000 kWh/ år.
Detta gäller uppvärmning av luften i huset, till det kommer behov av varmvatten, belysning, el för att driva datorer, TV, spis, ugn och annat, så kallad hushålls-el, det brukar röra sig om ytterligare ca 6000 kWh/år.
Krångligt? Ja, det tar ett tag att vänja sig vid begreppen men när man kan det så klarnar det, lycka till
«
Senast ändrad: 09 februari 2012, 07:58:56 av Megajool
»
Loggat
Petra Jacobsson
Gäst
Petra Jacobsson
«
Svar #6 skrivet:
15 februari 2012, 09:29:14 »
Citera
Då är tjejen med!
Jag är med i E.ONs energiexperiment 100Koll så jag vet exakt vad mitt hus förbrukar. Just nu när det är runt +/-0 till -5 utomhuse förbrukar mitt hus på ett dygn ca 40 kWh. Jag hade i dec och jan en månadsförbrukning på straxt under 900 kWh och har en beräknad årsförbrukning på ca 9000 kwH (de förra husägarna hade 11500 på ett år, men förra vintern var ju rejält mkt kallare också).
Loggat
Megajool
Expert på värmepump
Karma +1/-0
Kön:
Megajool
«
Svar #7 skrivet:
24 februari 2012, 15:00:14 »
Citera
Energiförbrukningen i ditt hus låter lite väl låg tycker jag. I runda slängar brukar man räkna med någonting mellan 50 och 70 W/m2. Fyra våningar á 26 m2 skulle tyda på ett effektbehov av storleksordningen 5 - 7 kW, (4 x 26 x 50 resp 4 x 26 x 70).
Du tycks ha det lite väl svalt i huset när det är kallt ute så en fråga är hur mycket effekt din luftvärmepump kan leverera vid olika utetemperaturer.
Golvvärme kan vara en möjlighet men kräver välisolerade golv för att vara energieffektiva, Ombyggnad till vattenvärmda radiatorer kan vara en möjlighet men är naturligtvis inte helt gratis och då behöver du dessutom en annan typ av värmepump.
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #8 skrivet:
24 februari 2012, 15:09:00 »
Citera
Schablonen på 50-70W/m
2
blir lite haltande när man har många små våningsplan. Det stämmer ganska bra för ett enplanshus, men har man flera plan så behöver man inte tillföra lika mycket värme till varje. Dessutom är det ett radhus, så det är bara två av väggarna som är ytterväggar.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Megajool
Expert på värmepump
Karma +1/-0
Kön:
Megajool
«
Svar #9 skrivet:
24 februari 2012, 17:15:13 »
Citera
Om radhuset ligger först eller sist i raden finns i alla fall tre ytterväggar
I övrigt vet vi inte hur välisolerat huset är så alldeles enkelt är det ändå inte att bestämma effektbehovet, det tål att funderas över med lite mer uppgifter om huset och läget. Skåne eller Norrbotten eller mitt emellan?
Loggat
Petra Jacobsson
Gäst
Petra Jacobsson
«
Svar #10 skrivet:
28 februari 2012, 08:34:59 »
Citera
Jag bor på gaveln så jag har tre ytterväggar i lättbetong. Radhuset ligger i Östergötland. Halva huset har nya fönster men övriga huset fönster från byggåret 1975 så särskilt välisolerat är det nog generellt inte. Nu har jag ca 22 gr inne och då ligger min dagsförbrukning på ca 30-33 kWh (när det ute är minusgrader på natten och 2-5 plus dagtid) men då har jag också två element igång i v-rummet där jag som sagt inte får ner värmen från lvp.
Loggat
Megajool
Expert på värmepump
Karma +1/-0
Kön:
Megajool
«
Svar #11 skrivet:
28 februari 2012, 13:59:27 »
Citera
Det kan vara så att luftvärmepumpen i sig kan avge tillräckligt mycket effekt för att värma huset och att det som saknas är ett sätt att distribuera värmen till alla rum. Det kan också vara så att inte ens om du lyckas med att distribuera värmen från värmepumpen till alla rum blir det tillräckligt varmt. Då måste du antingen ha en kraftigare värmepump eller ha tillsatsvärme med t ex elektriska kaminer. Nackdelen med elektriska kaminer är att det är direktverkande el och att det kan bli dyrt. Om man vet hur bra/dålig isolationen är kan man möjligen beräkna effektbehovet för huset och då få veta hur mycket effekt som krävs för uppvärmning. Tilläggsisolera kan vara ett sätt att sänka effektbehovet.
Har du funderat på en värmepump som kan ge varmvatten till radiatorer (vanliga värmelement) i huset? Hur har dina radhusgrannar gjort?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #12 skrivet:
28 februari 2012, 14:53:21 »
Citera
Som jag ser det finns det bara tre vettiga lösningar.
1. Sätt en takfläkt i trapphuset, ovanför luftvärmepumpens utblås och försök trycka ned värmen till bottenvåningen.
2. Flytta innerdelen till bottenvåningen.
3. Komplettera med ytterligare en luftvärmepump.
Alternativ 4 är att acceptera att det går lite direkverkande el på bottenvåningen, det borde ju inte behövas så mycket elenergi för att värma upp de få grader som fattas för att det skall bli komfortabelt.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Bostadsventilation
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1249
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
mindis
dodge75
Grytan
Alva10
Josth
madwolf
Kvarn
bengt 19
DonPablo
mrelffors
Rillman
tipo874
macman
dadid
T Ramsmark
Frasseanna
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info