0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok ThumbsupMen då undrar jag oxå...När jag plockar bort batteriet så sticker det ut kontakter från datorn som ska in i batteriet, är det nån risk om pojken min (son 4år) pillar där på och kan få i sig ström då det blir ett öppet hål där batteriet satt
Jag har laddat sönder många batterier genom att ha laptopen ståendes på jobbet på ständig laddning. Detta trots att tillverkarna hävdar att moderna batterier inte skall ta skada av det.Nu för tiden brukar jag dra ur sladden nån gång då och då när jag sitter vid datorn och stoppa i den igen när den börjar larma för lågt batteri (eller när man går ifrån datorn).På Lenovon jag hade för ett par år sen så fanns det en funktion som gjorde att den själv kopplade över till batteridrift efter ett antal timmar på nätdrift med fullt batteri. Funktionen kunde schemaläggas så att man inte riskerade urladdat batteri precis när arbetsdagen var slut. Konstigt att inte fler tillverkare har samma funktion? Men då skulle dom ju så klart inte få sälja nya batterier...
det är lite synd att det inte finns någon mode i bios eller hjälpprogram som kan instruera att ladda ur batteriet till hälften efter en längre tids inkoppling - ofta så vet man i förväg när man skall ta laptopen ut till fält och gör man tex. att när man tar ut och in laddkabeln lite snabbt så laddas det fullt och efter säg 2 dygn konstant inkoppling så sjunker laddningsgraden till halv igen.