Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme  (läst 3752 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
I tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42828.0 spårades grundfrågan ur en smula och kom att inrikta sig på att avfukta luft och förvärma köldbärarmedie med hjälp av solvärme. Önskemål om att fortsätta med "den nya" frågan i separat tråd fanns, och det är väl helt riktigt.

Shoot Sobris Thumbsup

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2012, 13:06:32 »
Är det svårt för någon modd att ta samtliga inlägg från och med #19 och flytta hit i stället?

Vore skitbra Thumbsup

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2012, 13:14:50 »
Jag kan sammanfatta lite:
- luft är dåligt på att hålla energi, 4000 ggr sämre än vatten räknat på volym
- detta medför att väldiga mängder luft måste förflyttas för att få någon vettig effekt
- flytta hellre energi med vätska
- vi får inte blåsa in luft i ett utrymme eftersom vi i princip alltid vill ha undertryck
- varm luft kan hålla mer fukt än kall (i absoluta termer)
- när mycket varm och relativt (!) torr luft kommer in i ett kallt utrymme så uppstår risk för kondens
- detta leder oss fram till att det blir mycket riskabelt att ständigt tillföra massor av varm luft till ett kallt utrymme
- rekommendationerna är att inte tvinga runt mer luft än vad som behövs för ventilationen
- den luft vi tar in får dock gärna vara förvärmd
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2012, 13:32:03 »
@Fattiglapp: Ang. din idé att leda luft i ett rör och försöka avfukta den direkt mot en meter
brineslang, så måste jag avråda. Effekten blir helt försumbar. Det du skall göra är att leda
iväg brine till torkrummet istället. Där skall du värma luften på ena väggen och kyla den på
motstående vägg med ett rejält kylbatteri med fläkt. Flera kW effekt behövs eftersom vi
jobbar med så små temperaturdifferenser. Luften sätts då i rörelse, uppåt på den varma
väggen och neråt på den kalla och kondensvatten rinner ner i avloppet....

En åtgärd som denna gör man inte primärt för att flytta energi till brine utan just för att
åstadkomma avfuktning via frikyla från berget.

So far so good..., men se'n ville du ju förvärma brine med hjälp av solen också och då börjar
det krångla till sig ordentligt:
- det bör enligt punkterna i mitt förra inlägg göras med vätska i solfångarna
- etanol är inte så bra att köra upp i temperatur över huvud taget
- värmepumpen bör nog högst få 20 grader på KBin
- slangarna till borrhålet tål kanske max 40 grader
- så fort du börjar värma brine så motverkar det dina möjligheter att utnyttja frikyla
- med en direkt förvärmning kan du bara föra över energi precis när solen skiner
- borrhålet i sig är en dålig lagringsplats så fort vi kommer över bergets vilotemp. (4-10 grader)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2012, 13:41:36 »
Lite kort bara: Min avsikt har aldrig varit att förvärma brine, det blir bara en bieffekt av det som jag egentligen vill: Låta min luft fälla ut vatten mot den kalla ytan jag redan har tillgänglig i källaren.

Så som du beskriver din tilltänkta avfuktning, är det något som gjorts tidigare?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2012, 13:56:19 »
Jag gjorde min beskrivning lite mer allmän eftersom jag tror många kommer att läsa detta.
I ditt exempel så för du runt för lite luft och har alldeles för liten kall yta att kondensera mot.

Alla som kör frikyla mot berget gör ju så här hela somrarna och de måste göra sig av med
stora mängder kondensvatten.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2012, 14:31:03 »
Det känns svårt att försöka säga emot dig, för dina kunskaper verkar vara betydligt större än mina inom det här området.

Men jag gör det ändå:

Jag var precis nere och mätte min brineledning på väggen och den är strax över 160cm. (lite längre än vad jag spekulerade i)

Diametern pÃ¥ slangen är 40mm sÃ¥ väljer jag att innesluta endast brine in i mitt 110 avloppsrör, för att fÃ¥ tillbaka förlorad värme sÃ¥ är detta 2m2  iskall yta min luft kommer passera utmed innan den nedkylda luften släpps ut bakom mitt element. Temperaturen i torkrummet är cirkus 18 ºC i nuläget. Jag tänker mig en fläkt med inte allt för högt flÃ¥s för detta.

Jag är övertygad om att detta skulle fungera som en enkel avfuktare redan i detta skede, även om effekten kanske inte blir något för Guinness Rekordbok och när/om den kommer på plats är tanken att även kunna koppla på en LSF.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2012, 14:35:59 »
Min egen tanke på det här uppstod när jag en sommardag hade källardörren öppen och såg hur vatten bokstavligen rann nedför och ifrån hydrofortanken med kallvatten i. Och då stod luften ändå ganska stilla i rummet.

Så att det fungerar är jag nog ganska säker på, och kostnaden borde hamna på under tusingen iaf. :)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2012, 19:11:26 »
Vad hade du väntat dig av Sobris  ;)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2012, 19:28:44 »
Jag skulle ha satsat på att bygga ett 100-125mm isolerat rör runt dina 160cm brineslang med en avrinning för kondensvatten.

Sedan anluta till och från på växlaren med flexslang,
koppla på en fläkt och se vilka temp skillnader du får och hur mycket vatten den kondenserar ut.

Som du skrev så är 160cm 40mm slang ganska stor yta och min gissning är att det fungerar bättre än man tror.

Kom ihÃ¥g att om du har brine in runt  0ºC sÃ¥ kan faktiskt fukten frysa till is direkt pÃ¥ slangen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2012, 19:35:19 »
Diametern pÃ¥ slangen är 40mm sÃ¥ väljer jag att innesluta endast brine in i mitt 110 avloppsrör, för att fÃ¥ tillbaka förlorad värme sÃ¥ är detta 2m2  iskall yta min luft kommer passera utmed innan den nedkylda luften släpps ut bakom mitt element.

Gör matten igen.

Det är 0,2m2  :)

Men va inte ledsen för det, det är ungefär samma yta som i en normal avfuktare.
« Senast ändrad: 29 januari 2012, 20:01:23 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2012, 20:30:50 »
Haha, genant huvuddunk

Jag borde reagerat själv när jag skrev det, 2m2 är ganska stor yta. Men en tröst i det hela är att det inte är siffror jag räknat med i tanken, ytan är densamma i det fallet  ;D

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2012, 20:37:29 »
Den ena ska göra en värmepump av en avfuktare och den andra ska göra en avfuktare av en värmepump. Varför byter ni inte grejer med varandra i stället  :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2012, 21:04:43 »
Den ena ska göra en värmepump av en avfuktare och den andra ska göra en avfuktare av en värmepump. Varför byter ni inte grejer med varandra i stället  :)
;D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Luftavfuktning & Brineförvärmning med solvärme
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2012, 21:35:47 »
 Thumbsup Obetalbart  ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!