ASDL-modulation på telefontrådar har samma känslighet som CAT5-kablar när det gäller att splicas isär avståndsmässigt mellan ledarna - dvs att ledarna flyttas ifrån varandandra flera cm och kanske knölas runt under kåpan i telefonjacket. Att ha flera sådana efter varandra i en kedja påverkar ännu mera och därför tappar man snabbt kapacitet när man går över flera inkopplade jack. kort sagt blir det reflektioner pga. impedansändningarna som sker när ledarna dras isär avståndsmässigt och sedan läggs nära varandra igen i en eller flera steg.
med sk TDR-instrument (ett annat namn är pulseko-meter) syns sådana skarvar och övergångar mycket tydligt och något liknande som vanligt folk troligen har sett är när man ser eko och skuggor på TV:n av bilden, eller dito när har väldigt lång monitorsladd till datorn som också beror på just dåliga, ej impedansanpassade skarvar (tex med en sockerbit) på antennkabeln en bit bort eller kontakter av icke impedansmatchad typ som D-SUB som man ser på monitorkablar
Då ska du se mina teleledningar, går över garaget in i huset i gammal blykabel, där skarvas det i källartaket till någon gammal 4ledare (har två teleabb), sedan 10meter bort skarvas det över till en 2ledare av gammal hörselslinga som går upp två våningar och runt halva huset, där står telias "router". Ur dessa katastrofala kablar får jag ut mer än utlovade 30mbit in och drygt 10mbit ut

Trodde knappt de kunde klara FAX men men..
Hade jag varit trådskaparen skulle jag leta upp inkommande kabel i huset och sedan dra en 4 ledare till platsen där du vill ha modemet, och sedan returnera telefonin tillbaka så fungerar allt det andra som vanligt.