Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fÃ¥r jag bättre fart pÃ¥ mitt bredband?  (läst 6263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« skrivet: 22 januari 2012, 22:38:48 »
Har ett ADSL via telefonen och får ingen riktig fart på det. I första jacket får jag 10 Mbit/s (bredbandskollen.se) mot utlovade 12-24 men det har visst med avståndet till telestationen att göra, inte toppresultat men jag skulle vara nöjd med detta. Värre är det är det i andra jacket där jag bara får ut 3,3 Mbit/s och det är där jag vill ha min router. Har ingen telefon i första jacket så det borde funka.

Har tagit bort alla telefoner och larm utan att få bättre resultat. Hittar inga dåliga skarvar eller liknande.

Kan man på något sätt mäta på telefonlinan?

Alla tips mottages!
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2012, 22:41:38 »
Ska inte adsl alltid vara inkopplad i första jacket är det dålig placering på det går det att koppla om så man får ett andra första jack men kommer inte ihåg hur men har gjort det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2012, 22:48:58 »
Använder mig av 6-8 Mbit/s och jag använder en trÃ¥dlös router, fungerar kanon  Thumbsup

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2012, 22:55:54 »
jag med funkar bra....

Avundsjuk, vill oxÃ¥ ha fiber indraget  :'(

Funderar på att byta upp mig till 30Mbit/s från Telia, mer kan jag inte få som det ser ut idag...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2012, 23:01:12 »
Jo även jag kör trådlöst, men vill ha routern placerad på annan plats än där jag har första jacket.

Noterar att det snabbt blev en tävling mellan män(?).

Men frågorna kvarstår: Hur får jag bättre fart? Kan man mäta sig fram?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2012, 00:45:59 »
Angående "första jacket"...
Om dina telejack är seriekopplade kommer första jacket bryta efterföljande. Modemet i första är alltså ett måste om man inte kopplar om.
Är jacken parallellkopplade kan något kopplat på ett jack före modemet störa modemet. Första jacket rekommenderat alltså, eller sätt i vart fall inget före modemet.
Eftersom bredbandsförsäljare inte vet mer än vad de lärt sig på kursen kommer de envist att påstå att man alltid måste koppla i första. Och förvisso är det ju lättast så. Men något krav är det inte om du har lite koll på telejacken och hur det är kopplat.
Gamla jack och glappa kablar kan ju förvisso förstöra en hel del. Byt hela skiten om du tror att det behövs och du har möjlighet. Byt i vart fall själva uttagen om kabeln nu är oåtkomlig. En annan idé kan ju vara att helt ta bort första jacket och bara skarva vidare. Då får du bort en felkälla och omvandlar dit nästa telejack till det psykologisk viktiga "första jacket". ;)
Då borde du logiskt sett ha dina 10Mb/s där annars är det fel på kablar och skarvar...

Ps
Visst kollar du hastigheten trådat? Vi vill inte blanda in eventuella WLAN-problem...

Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2012, 07:15:29 »
Den här visar rätt bra hur man kopplar telejack, parallellkopplade jack funkar lite sämre tillsammans med bredband. Däremot kan man koppla förbi första jacket, som nån skrev. http://www.lby.se/data/files/lby/guider/ovrigt/teleuttag.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7667
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2012, 08:15:09 »
Drar man i fyrtråd tex. ekkx 4x0,5 kan man koppla vilket uttag som helst som första uttag. Man kopplar bara inkommande "förbi" i dom dosor som man paserar med ledningen och ansluter inkommande i det utag som man vill. därifrån kopplar man dom övriga i serie med dom andra två trådarna. Och hastigheten ska inte påverkas av att det blir några meter längre inne i huset till "första" uttaget. Första uttag betyder inte att det måste vara det uttag som ledningen kommer in till utan det är det första uttag som inkommande signal är kopplad till, det kan , om man har en 4 ledare vara vilket uttag som helst i huset.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2012, 09:03:10 »
ASDL-modulation på telefontrådar har samma känslighet som CAT5-kablar när det gäller att splicas isär avståndsmässigt mellan ledarna - dvs att ledarna flyttas ifrån varandandra flera cm och kanske knölas runt under kåpan i telefonjacket. Att ha flera sådana efter varandra i en kedja påverkar ännu mera och därför tappar man snabbt kapacitet när man går över flera inkopplade jack. kort sagt blir det reflektioner pga. impedansändningarna som sker när ledarna dras isär avståndsmässigt och sedan läggs nära varandra igen i en eller flera steg.

med sk TDR-instrument (ett annat namn är pulseko-meter) syns sådana skarvar och övergångar mycket tydligt och något liknande som vanligt folk troligen har sett är när man ser eko och skuggor på TV:n av bilden, eller dito när har väldigt lång monitorsladd till datorn som också beror på just dåliga, ej impedansanpassade skarvar (tex med en sockerbit) på antennkabeln en bit bort eller kontakter av icke impedansmatchad typ som D-SUB som man ser på monitorkablar

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2012, 09:33:11 »
ASDL-modulation på telefontrådar har samma känslighet som CAT5-kablar när det gäller att splicas isär avståndsmässigt mellan ledarna - dvs att ledarna flyttas ifrån varandandra flera cm och kanske knölas runt under kåpan i telefonjacket.

Jag får nog erkänna att jag har ett jack där jag rullat ihop överbliven tråd. Men så har jag haft det tidigare också när jag nått upp till 10 Mbit/s i det uttag som jag vill ha som första.

Men för att få det som första uttag har jag dragit i en 4-ledare i telerören där signalen i kabeln går fram till uttaget och sedan i samma kabel tillbaka. Påverkar detta hastigheten negativt?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2012, 09:38:06 »
Ring Telia och begär en färsk FA-mätning av kabeln. Då ser man om isolation, kapacitans och impedans ligger inom gränsvärdena för att inte påverka hastigheten på ADSL-förbindelsen. Det kan också vara så att många i ditt grannskap har ADSL så att ni 'fyller' kabeln. Då borde man dock uppleva stora vairationer i uppmätt hastighet över dygnet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2012, 09:48:59 »
Vill nog undvika Telia, det enda jag önskar är samma hastighet i det andra jacket som det första (som jag inte använder).

Att jag inte kommer upp i utlovade 12-24 Mbit/s har visst med avståndet till telestationen att göra.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2012, 10:27:01 »
Varför vill du undvika att mäta upp kabeln? Om det är så att avståndet begränsar bandbredden så skall du inte heller betala för mer än du kan få ut.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2012, 15:51:13 »
För ett antal år sedan hade jag ett liknande fel då jag beställde en höjning till 8MB via telelinan.
Resultatet blev inte riktigt det förväntade: Det skickades då ut en telekille som hade med sig avancerad mätutrustning då man hittade ngt fel när man gick in i datautrustningen via teletråden (modem mm).
Det mättes och fixades från teleskåpet och vidare in i huset fram till första jacket. Med olika metoder.
En hel dag! Så småningom hittades en gummidosa som var nergrävd i en rabatt utanför huset och fylld med fett där en koppling var gjord som ärgat ngt då det kommit in fukt. Dosan rengjordes noga, fylldes med fett igen och bredbandet gick "som smort". När jag senare bad om ordentligt ökad bredbandslina så gick det utan problem.(Har iptv med två olika abonemang som oxå fungerar felfritt även vid samtidig surfning och dessutom välfungerande ip-telefoni)

Jag tror sÃ¥ledes att mätningen inte är ett gds jobb. 
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Hur får jag bättre fart på mitt bredband?
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2012, 16:20:28 »
Varför vill du undvika att mäta upp kabeln? Om det är så att avståndet begränsar bandbredden så skall du inte heller betala för mer än du kan få ut.

Det enda är då att jag kan få 12 MBit/s i första jacket, inne i huset är det väl mitt ansvar(?).

Att låta Telia mäta inne i huset är knappast gratis, eller?

Får jag ut 10 MBit/s i andra jacket så är jag nöjd.

Har även dragit tomrör dit där min router ska stå så att jag lätt kan få fiber dit om möjlighet ges.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!