I den ena halvan av min garagebyggnad har jag gjutit in en pex-slang i golvplattan. Häri har jag i framtiden tänkt att cirkulera (soluppvärmt?/Veduppvärmt) glykolvatten, så själva tillförseln av värme blir isf. bara under vissa tider på dygnet. Det är ingen stor belastning på denna platta då detta inte är en del där jag har några fordon, men jag har ändå gjort den ca 20cm tjock för att den skall kunna lagra mycket värme (När den väl tillförs)
Eftersom slangen var lite ostyrlig så har jag lagt den i en stor spiral som börjar efter ytterväggarna och sedan kryper innåt centrum på rummet med ca 25 cm per varv. Under plattan har jag 15-20cm ecoprim cellplastisolering och byggplast.
Jag har hela tiden tänkt att gå in med det uppvärmda vattnet längs ytterväggarna för att få effekten att hålla emot yttertempen mot väggarna.
Idag funderade jag istället på om det inte är bättre att gå in med varmvattnet med början i mitten istället. Tanken med detta skulle vara att det borde bli något mindre värmeförluster om jag gör så. (Främst tänker jag att den värme som går ut genom marken sprids sidledes under plattan, och utåt.
Plattans uppgift kommer inte vara att värma upp rummet, även om det i förlängningen vore önskvärt. Jag har en aerotemper som skall distribuera ut värmen fort, och plattan har jag gjort för att kunna växla över till den om jag tycker det blir nog varmt.
Vad tror ni insatta, Finns det fördelar med att låta det varmaste vattnet gå en viss väg, eller är det helt och hållet utan betydelse?