0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För att få installera en värmepump för utvinning av värme eller kyla ur markvatten, ytvatten eller grundvatten, krävs godkännande från kommunen. För bergpump, ytjordspump och sjövärmepump krävs dessutom tillstånd enligt Miljöbalken. Ansökan skall lämnas i god tid, normalt minst 6 veckor innan arbetet startar . Påbörja inte installationsarbetet förrän du erhållit svar på din ansökan.
Det måste väl i så fall röra sig om rekommendationer?, något som är lagligt i en kommun kan väl knappast vara olagligt i en annan. Ingen kommun kan sätta sig över rikets lag, eller? Du måste väl kunna få någon form av hänvisning till vad "Din" kommun-gubbe påstår, att ge efter för att en enskild handläggare "säger så" skall man inte behöva göra. Nä stå på dig tills du får styrkt att du har rätt till att göra detta själv, eller i värsta fall: att Kommungubben kan bevisa sitt påstående. Thumbsup
Hej!Jag la ner jordvärme under sommaren som var, och har nu fått problem med en viss person på kommunen som påstår att ENDAST en certifierad firma får installera min pump.Saken är den att jag har själv redan installerat den och det fungerar alldeles utmärkt.Då till frågan: får jag som privatperson installera min egen pump? finns det nå regler?Tacksam för svar!Mvh/ Kim
Finns välfigt många lagar om diverse saker som är olika från till kommun till kommun, bla lagar om VP:s...
Kan det va så jävligt
Tackar för svaren Hade ett litet möte med tanten på kommunen idag, och hon kunde inte visa mig svart på vitt att jag inte får installera min värmepump själv, så irriterad blev hon!Hon kunde faktiskt inte ens stava till min kompis adress fast han bokstaverade studsDet finns både äpplen och päron inom kommunen!Mvh/ Kim