0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Plötsligt händer det. Strax före jul fick jag en oväntad julklapp från Länsstyrelsen. Min ansökan om bidrag för solceller som jag lämnade in i april 2011 har beviljats. studsJag har redan jagat in några offerter och skall försöka bestämma mig så fort som möjligt. Just nu står jag och velar om hur jag skall göra med växelriktarna. Antingen en liten växelriktare på varje panel eller en eller ett par större växelriktare för hela anläggningen. Jag har något träd som skuggar lite vissa tider under vår och höst, så av den anledningen skulle jag gärna välja lösningen med små växelriktare, men den stora nackdelen som jag ser det är ju att jag får många potentiella felkällor. Kostnaden blir jämförbar mellan de olika lösningarna. Fabrikaten på växelriktare är SMA och Enphase.Någon som vill ventillera eventuella erfarenheter i detta?
Hur stor anläggning planerar du att sätta upp?
Att välja fler växelriktare gör att du tappar i effekt. Välj hellre 1 växelriktare med fler MPP-trackers så håller de koll på skuggningen och levererar ut den optimala effekten på nätet. Vilken modell av SMA:s riktare har du räknat med?
Kan du inte såga ner trädet som stör?
Det som tilltalar mig mest är /.../ att det nu går att använda nätet för "lagring" av överskottet.
Hur menar du nu? Har jag missat något? Är det någon form av nettodebitering? Vem? Var? studs
Aha, du menar så. Tyvärr lär ju inte EON betala lika bra för min el som jag får betala för deras. Och det kan jag ju förstå eftersom mitt överskott på sommaren inte är värt lika mycket som den el jag behöver på vintern. Men det vore ju schysst om man kunde kvitta överskottet på dagen mot förbrukningen på natten. Elen skall väl vara billigare nattetid?
Nu är det beställt. Det blev en anläggning på drygt 4 kW med tre st SMA-växelriktare (En för varje fas) studsJag vill inte höra ett ord om att jag har gjort ett dåligt val.
Panelerna är av något Kina-märke. 18 st x 240 W. Hela kalaset kostar precis under 130 000. Då ingår en 3-fas elmätare, en bluetooth-display till växelriktarna samt inkoppling till elnätet och anmälan till EON. Montering av paneler gör jag själv.