Tja, vad ska man säga...är inte så imponerad av NIBE just nu. Har avstått från uppdatering då jag väntat på att dom ska fixa VP:n så jag kunde uppdatera läget då men nu har dom ännu inte gjort det så...
NIBE har, äntligen, hittat ett fel på 640p, eller något som dom inte tänkte på när dom konstruerade den, som orsakar problemet vi har. Dom har hela tiden tagit för givet att vid exakt -4/5C så borde kompressorn gå för att producera värme till huset. Men så är inte fallet i vårt hus alltid, som tydligen drar förhållandevis lite energi. Om kompressorn står stilla och temperaturen ute är -4/5C, dvs. precis på brytpunkten för när den ska köra med öppet/stängt spjäll. Då startar den kompressorn och fläkten med full fart och tar för givet att spjället är öppet. Med det är det inte så resultatet blir forcerad ventilation. Om då utetemperaturen fortsätter att sjunka så jobbar den gladeligen på med forcerad ventilation och suger in kallare och kallare luft i huset och innetemperaturen blir lägre och lägre. Enda sättet att bryta beteendet är att starta om VP:n. Har man tur så sjunker inte utetemperaturen ytterligare, eller t.o.m. stiger, då försvinner snart värmebehovet och kompressorn stannar.
Men som grädde på moset så är dessutom likströmsfläkten hyperkänslig och har gått sönder vid tre tillfällen när jag har startat om VP:n. NIBE skyller på "dålig el" i huset och servicekillen har varit till oss och konstaterat att allt var rätt kopplat, men fick ändå order att byta plats på två faser. Om det hjälper vet jag inte men jag tycker det är en dålig konstruktion om den är så känslig...och dessutom är det den enda elektriska utrustningen som konstant gått sönder i hela huset.
Det positiva är att NIBE har hittat felet, konstruktören har en lösning på problemet, men den måste testas hos NIBE innan vi får den. Sen hade dom lovat att göra allt detta i god tid innan hösten, men naturligtvis så "glömde" dom det och nu sitter vi bara och väntar...
Jag har inget att klaga på killen som servar VP:n. Men han jobbar tyvärr på order av NIBE och just nu har dom ingen order till honom. Så allt han kan göra är att vänta...och vi med

Men vi har iaf hitills fått en ny överdel av NIBE, efter två år, så förhoppningsvis så lever VP:n två år längre nu