0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om grunden är fin nu, skulle jag inte göra något alls.Har du bott länge i huset förresten?
Ska investera i en Oregon Scientific EMR 812 HGN för att se vad man ligger på för nivåer, hur gör man för att se hur missvisande den är? Har läst om en burk med koksaltlösning men förstår inte exakt hur man ska göra och vilka värden man ska förväntas få ut (gissar på ett väldigt högt fuktvärde )
Ta en rejäl burk med ett lufttätt lock. Häll i lite batterivatten (destillerat vatten) och blanda i salt lite i taget tills blandningen blir mättad. Dvs hur du än skakar och rör så blir det lite saltkorn kvar på botten som inte vill lösa sig. Lägg i något att lägga fukt-givaren/mätaren på så att den ligger fritt i luften ovanför vattnet. Skruva på locket. Är det nu tätt så kommer luften i burken att erhålla ett rH som beror på vilket salt och vilken temperatur du har. Allt enligt "saltforskare" Lewis Greenspan som dock sysslade med detta på en betydligt mer vetenskapligt, akademiskt nivå än vad vi försöker åstadkomma med vårt bordsalt och batterivatten. Nåväl, enligt ovetenskapliga tester med kalibrerade laboratorieinstrument tycks Jozo bordsalt och vattentemp 24,3 ºC ge ett rH på 75,6. Troligen kan man alltså slå fast med viss säkerhet att ovanstående metod fungerar till att kontrollera sin fuktmätare vid just rH 75 med rumstempererat batterivatten och lite vanligt bordsalt. Hepp//2000
Jag har provat det där som en metod för att kalibrera mina fuktgivare, det fungerade inte alls bra.Du känner ingen som arbetar på ett ställe där de mäter/kalibrerar fuktgivare med jämna mellanrum, typ laboratorier, pappersbruk eller liknande?
Ok, då förstår jag principen, det är alltså typ av salt samt vattentemp som ger ett visst rH. Om jag tar Jozo bordssalt och har en vattentemp på 24 grader borde jag ha rH 75 på mätaren ungefär.Låt oss säga att den visar rH 82 istället, kan man då räkna med att man alltid ska dra bort 7 på det värde man får eller fungerar det inte så?Tack för förklaringen Thumbsup
Visst måste det vara hål i huvudet att ha ett utsug som sitter på husets mekaniska ventilation i krypgrunden? Den suger ju hela tiden in luft från utsidan in i krypgrunden. Den enda fördel jag kan tänka mig är att det möjligtvis kan förhindra att lukt tränger in i huset från grunden.
Vet inte hur du ska räkna om felet. Skiljer mellan mätare och även vid olika värden på samma mätare. Antar att procentuellt kan vara en tänkbar kompromiss.?Förresten, kan du inte testa att plaska och mäta lite med saltvatten så vi får en "live test"
Angående eventuella hål i huvudet så brukar det inte förekomma sådana i någon större utsträckning vid husets ursprungliga konstruktion och byggande. Emellertid är det mycket vanligare förekommande vid senare ombyggnation där man kanske helt saknar de kunskaper och erfarenheter som ingick vid husets uppförande Dvs de mesta som är ursprungligt är genomtänkt och troligen väl fungerande fram tills man gör större förändringar på eller i huset.
Vad var det som inte fungerade bra, kan du göra ett försök att förklara Finns mycket pappersbruk i området men känner tyvärr ingen som jobbar på labben.
Det borde visa typ 75%, men visade 10% fel.Jag kalibrerar nu med en dyr referensgivare som jag ett par gånger/år kontrollerar på ett fuktlabb.Vid senaste kalibreringen så testkörde vi även mot en av deras salt/vattenlösningar.För att få korrekt visning i salt/vattenlabbet så användes en sluten burk med inbyggd fläkt för att få en fullständig mättning av luften i burken.Troligen var det där mitt eget fuktlabb inte höll måttet, utan fläkt blir det helt enkelt inte en jämn fukthalt i hela utrymmet.Min bedömning är att man i ett "salt/vatten-labb" bör ha en kalibrerad referensgivare för att säkerställa korrekt visning.Indikeringen på en Oregon fuktgivare, direkt från fabrik är nästan säkert inom 2-3% från den faktiska fukthalten, bättre än så tror jag inte du kommer genom att testa den i ett hembyggt salt/vatten-labb.