Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: 4x4 bil  (läst 7225 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
4x4 bil
« skrivet: 07 januari 2012, 18:26:55 »
hej
sitter å lurar på en 4x4 bil...mitt krav är riktig 4x4 drift gärna med diffspärr åtminstonde bak
1.8-2,0 bensin motor ...hög och låg låda..å manuell växelåda

har kollar runt lite å det verkar hyfsat tunnt på den fronten subaru forrester finns å mitzubitchi pinnin...
har även sett nån jeep med 4cyl motor å 5 växlad låda men sen ser det skralt ut...

målet är å få tag på nått jeep aktigt som drar ca 0,8-0,9 då man kör som folk med bilen

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Kön: Man
SV: 4x4 bil
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2012, 18:38:19 »
hej
sitter å lurar på en 4x4 bil...mitt krav är riktig 4x4 drift gärna med diffspärr åtminstonde bak
1.8-2,0 bensin motor ...hög och låg låda..å manuell växelåda

har kollar runt lite å det verkar hyfsat tunnt på den fronten subaru forrester finns å mitzubitchi pinnin...
har även sett nån jeep med 4cyl motor å 5 växlad låda men sen ser det skralt ut...

målet är å få tag på nått jeep aktigt som drar ca 0,8-0,9 då man kör som folk med bilen

Här har du, bara ut och leta på blocket  ;D

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
SV: 4x4 bil
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2012, 19:39:51 »
Jag hade en stadsjeep, 4x4.

Enda fördelen var på morgonen när man skulle till jobbet och grannarna stod och skottade bort vallen för att komma ut.

Då var det bara att lägg i backen och köra, med långa ansikten som följd  >:D

Annars är det bara ett dyrt nöje.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 387
  • vedeldare
SV: 4x4 bil
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2012, 19:41:19 »
ska du ha låg och spärr från början är det nog bara mitsu L200 som har. Forester  har väl inte lågväxel? Vad ska du med spärren till? Åka i skogen? Då är väl en Suzuki 413 med en eftermonterad diffspärr typ lockright lagom. Eller en Vitara.

Vissa japan bilar hade diffbroms i bakaxln förrut. Det gav dock lätt sladd på halare vägar, så tror nog inte många bilar har det längre. Var speciell monterat för norden då.

 Min Wrangler ville i allafall ha 1,2 minst på landsväg. Izuzu trooper är stabila bilar också, och Daihatsu rocky. Vilken prisklass gäller?


http://www.blocket.se/dalarna/IH_Scout_36302996.htm?ca=16&w=3
Denna bilmodellen har allt man kan önska. Lyft av taket o du har en sommarcab. Lamell i bakaxeln bara men i övrigt helt perfekt modell. Dock en etta framför den mängd soppa du ville att den ska dra. Men det finns många av de så bara leta ett bra ex.

Har själv hart en tidigare med stora däck
« Senast ändrad: 07 januari 2012, 19:55:52 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 4x4 bil
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2012, 20:01:48 »
Jeep cherokee limited diesel, svindålig motor, nån italiensk båtmotor, men attans vad den tog sig fram bra. I med lågväxel och diffen och det var inte mycket som stoppade den.
0,8 blandad körning.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
SV: 4x4 bil
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2012, 20:16:45 »
Jeep cherokee limited diesel, svindålig motor, nån italiensk båtmotor, men attans vad den tog sig fram bra. I med lågväxel och diffen och det var inte mycket som stoppade den.
0,8 blandad körning.

Med den lågväxeln så hade det nog räckt med en Briggs&Stratton.
Den hade fortfarande klättrat.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 387
  • vedeldare
SV: 4x4 bil
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2012, 20:20:50 »
Och dyr som attan att äga pga va skatten dessa dieselbilar. Kass topp, går ofta sönder.

Ska man utanför vägen mycke är en stel framaxel att föredra.
« Senast ändrad: 07 januari 2012, 20:22:54 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
SV: 4x4 bil
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2012, 20:21:57 »
Och dyr som attan att äga pga va skatten dessa dieselbilar. Kass topp, går ofta sönder.

Håller med, köper aldrig mer en dieselbil.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
SV: 4x4 bil
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2012, 22:33:31 »
hej
forestern har hög å låg låda i alla fall dom små 2.0 modellerna tror även 2,0 turbon har det...modellerna med 6an har ej låglådan.....

varför jag vill ha hög å låg e för att spara kopplingen som annars brukar fara omg med 4x4 å bara höga växlar
hyndaien å rav bilarna pallar lite å ingenting om man sätter fast dom,kopplingen far ganska omg om det e lite motstånd då man ska i väg...slira igång bilen från ett surhål med kopplingen är ingen hitt

finns faktiskt äldre cerokee jeepar med 2,4 lit 4 cyl motor ,manuell låda ..å hela kittet fast dom är inte vanliga,men dom tar mindre soppa än dom med 6an å automat lådan....som verkligen kan äta soppa

en annab jädrigt vettig bil är toyota tercel ...har bilen 5 växlade lådan med fusk låg växeln dvs 1/2 etta så e dom faktiskt riktigt elaka på å ta sig fram i snö...tror tom att den diffar allt på lågväxeln ...å går hyfsat billigt

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1666
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: 4x4 bil
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2012, 22:42:26 »
Är det ingen här som gilla Subaru?
Tydligen bra, säkra bilar.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
SV: 4x4 bil
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2012, 23:21:49 »
forester=subaru...väldigt bra 4x4 drift ....å går billigt dom går visst å köra på 0,8
alla som jag träffat i skogen genom jobbet,som kört subaru forester ha vare helt frälsta bilen går billigt å krånglar minimalt...

pratade med en norbagge som hadde en forester å frågade om den hadde krånglat nått å hur långt han kört med den...12000 mil å under dom 12000 så hadde han bytt EN glödlampa i bromsljuset =) så han klagade inte
« Senast ändrad: 08 januari 2012, 09:54:56 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: 4x4 bil
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2012, 01:26:49 »
Har nu köpt mig en Audi A6 2.5TDI quattro, och jäklar vad den tar sig fram! det är TorSen differential i fördelningslådan alltså helt mekanisk kraftöverföring UTAN en massa elektronik och styrboxar och sån skit, visserligen har den diffbroms som funkar genom ABS'en, men det är ingen katastrof om den pajar, bara att man inte kan göra så här då:
ja, det är jag i videon *vinkar*

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 4x4 bil
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2012, 10:03:34 »

finns faktiskt äldre cerokee jeepar med 2,4 lit 4 cyl motor ,manuell låda ..å hela kittet fast dom är inte vanliga,men dom tar mindre soppa än dom med 6an å automat lådan....som verkligen kan äta soppa

Det var en sådan jag hade fast 2,5liters 4cyl turbodiesel 150hk, den gick väldigt bra när den gick-vilket tyvär var för sällan, sålde den för några månader sedan när dieselpumpen pajjade...
Subaru tror jag på, har kompisar som åker Subaru och dom är jättenöjda, är själv sugen på en när Audin ger upp
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18796
SV: 4x4 bil
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2012, 10:13:42 »
Är lite sugen på en jeep cheroke men är lite skeptisk till en jänkare och det låter som ni haft en del strul med dom. Att den är törstig gör inte så mycket tänkte ha den som andrabil som körs ca 1000 mil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4187
  • Kön: Man
SV: 4x4 bil
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2012, 10:32:25 »
Har nu köpt mig en Audi A6 2.5TDI quattro, och jäklar vad den tar sig fram! det är TorSen differential i fördelningslådan alltså helt mekanisk kraftöverföring UTAN en massa elektronik och styrboxar och sån skit, visserligen har den diffbroms som funkar genom ABS'en, men det är ingen katastrof om den pajar, bara att man inte kan göra så här då:
ja, det är jag i videon *vinkar*

Personligen tycker jag att första generationens quattro var överlägset de senare. Då var det bara att vrida två knäpp på kranen så spärrarna kopplades i på center och bakdiffarna. Då skulle det mycket till innan man satt fast, och du hade sluppit hjulspinnet man ser i videon.

Jag hade en 1984 200 quattro, 2.2l turbo, och den tog sig fram överallt, och jag drog upp folk som fastnat, vilka hade hakan i backen när de såg vad den klarade av. Drog även upp stubbar och skit i trädgården med den :D

Fast den skönaste bilen jag haft var en 2001 audi a6 2.5 tdi (180 hk V6) quattro avant tiptronic. Men den satte jag fast i en snödriva, och hade den haft 1:a gen quattro hade den utan tvekan tagit sig loss själv. Antispinnet spelade nån typ av spel med bromsarna så den låste upp slumpmässigt hjul. Där hade det nog varit bättre med manuell låda också.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?