Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta till vedeldning  (läst 3799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Silber

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ulricehamn
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Byta till vedeldning
« skrivet: 03 januari 2012, 17:24:02 »
Har efter två år med luftvärmepumpar blivit allt mer övertygad om att vedeldning som ell bättre, mer ekonomiskt alternativ.

Steget mot enbart vedeldning blev mindre efter att ha läst det här på net-on-nets hemsida om deras värmepumpar:

Säkerhetsanvisning
Klimatanläggningen innehåller köldmedia och kan bli klassad som tryck/kyl utrustning. Kontakta därför alltid en auktoriserad kylmontör för service, installation och underhåll av klimatanläggningen. Klimatanläggningen ska inspekteras och kontrolleras årligen av auktoriserad kylmontör.(min understrykning)

Om det här är sant betalar jag hellre en lokal sotare för en årlig kontroll. Alternativet skulle ju vara att både sotare och kylmontör skulle ut för att kontrollera???????

Sidor: [1]

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Byta till vedeldning
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2012, 17:58:49 »
Det kan ju även vara så att net-on-net inte har full koll på läget.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Byta till vedeldning
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2012, 19:37:29 »
Fyllnadsmängd >3kg kräver årlig kontroll/ läcksökning.

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Byta till vedeldning
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2012, 19:42:23 »
Är egentligen inte så farligt med en årlig kontroll av vp. Sotaren kollar pannan varannat år samt sotade 2 gånger per år när jag eldade så dom kollar en vedeldare också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Byta till vedeldning
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2012, 20:48:36 »
Du kan gå en "sota själv kurs", det är en kurs som anordnas av brandkåren. Den har jag själv gått. Kostade runt 700:-. Då slipper du ha sotarn hemma om du vill. Enligt brandkåren så finns det i dag inget samband med hemma sotning o ökade bränder. De såg positivt till att man vill göra sånt. O troligen blir ddet oftare o bättre sotat också.

Kontrollen blir som vanligt ändå.

Ett visst jobb innebär vedeldningen, men billigare kwh får man leta efter.

En bra panna ligger på över 90% verkningsgrad. Har själv en Calmar V33+1500 liter i vatten volym
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Byta till vedeldning
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2012, 21:06:36 »
En kompis sotar själv och han fick själv intyga att han kunde sota sen var det ok. Det var bra mycket mera än 2 år sen besikningen skedde hos mig tror sotarn har svårt att hinna med kontrollerna. Numera eldar jag så lite så det kanske finns en längre intervall än vart annat år. Finns nog inte billigare värme än vedeldning men det innebär ju naturligtvis lite jobb för ska man köpa färdig kapad och klyven ved blir det inte så billigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Byta till vedeldning
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2012, 21:39:42 »
intervall beror på om hur eldstaden används. Som huvuduppvärmning eller som extra värmning eller myseldning. Tror jag har sotning av öppenspis vart 4e år, medans pannan är 2ggr per år. I Marks kommun( heter det för det var gränsmarken mellan Danmark o Sverige en gång i tiden) vekar 4 ggr per år var normalt för en vedpanna.

Så besiktning är också olka beroende på nyttjande o vart i huset eldstad sitter.

Men steg 1 är räkna om du har tiden att elda. DVS räkna kwh behovet o kolla hur många timmar eld du behöver per dygn. Räkna med att första halvtimmen o sista har du kanske bara halv effekt i pannan.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Silber

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ulricehamn
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till vedeldning
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2012, 17:01:52 »
Jag är inte på det klara med vad som gäller betr. sotning/besiktning. Vid den besiktning som vi lät göra efter att ha köpt huset fick vi ett protokoll av sotaren där det stod att vi inte fick utnyttja skorstenen förrän vissa reparationer utförts.

I somras fick vi ett brev från en annan sotare som skulle komma och besikta hela anläggningen - helt fristående från den vanliga sotningen. När vi berättade om protokollet ställde han in besöket.

Kan det vara så att ett visst besiktningsvansinne börjar breda ut sig över Sverige?

Det kan bli värre!

NÃ¥gra vänner till oss som nyligen sÃ¥lt ett hus i Frankrike berättade om ständigt nya dyra besiktningar. När de sÃ¥lde huset fick de göra en obligatorisk besiktning av huset. När de visade mig protokellet blev jag förundrad - Ingen jordabesiktning lite -  40 tätskrivna sidor, kostad ca 1000 Euro. Besiktningen gällde i tre mÃ¥nader - om huset inte hunnit säljas sÃ¥ var det en ny besiktning á 1000 Euro.

Så visst finns det anledning att se upp med vad penningsugna miljövänliga politiker hittar på även i vårt land.
Här är det är alltid vi hus- och/eller bilägare som betalar. :'(

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Byta till vedeldning
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2012, 19:57:06 »
Där jag bor sotar sotaren, eller sÃ¥ sotar man själv. Besiktningen sköter en annan firma som gjort upphandling pÃ¥ jobbet för hela kommunen. Den besikningen kan man inte hoppa över, ej heller sotning, dÃ¥ blir det eldningsförbud. 

Förr gjorde sotaren allt jobb, nu delat på olika firmor.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Silber

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ulricehamn
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till vedeldning
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2012, 13:05:03 »
OK - då tror jag att jag fattar.

Den separata besiktningen skulle kunna bero på att en del sotar själva,

Men då blir det ju ett dubbeljobb med dubbla kostnader som drabbar alla.

Låter som en politiskt uppfinning helt i klass med att vi numera får betala för reningen av vattnet som faller på tomten.

Nu väntar vi väl bara på att bilskatten skall omfatta kostnaden för vattnet som faller på våra vägar,

Man upphör aldrig att förvånas.


Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Byta till vedeldning
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2012, 16:42:16 »
Det beror inte på att vissa sotar själv, det beror på att det sotaren gör anser brandkåren att det kan man göra själv om man vill och kan, och då det inte kan ses nått samband i dagsläget på antal bränder o att folk sotar själv. Kontroll är nu fråntagit den vanlige sotaren.

Så jag anser det positivt att kunna få jobbet gjort själv, och hålla kostnaderna nere och det blir bättre gjort enligt mig.

Nu är det ändå småsummor man pratar om sett på ett år, men slippa lämna öppet eller behöva åka hem o vänta på att han ska komma känns gött.

Så det är en del av att ha vedpanna bara. Har man tiden att elda med en bra panna med lagom stora acktankar så har man ett grymt billig värme. Har man "gratis" ved så blir det tokbilligt.

Kombipannor är skit mot en bra ved panna. Och har man inga acktankar så lessnar man nog fort.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!