0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
krävs veckolånga avläsningar för att skala ned m3 på en räknare till 0,2 -0,3 l/s med något som liknar nogrannhet.
(fast nu är det pex jag tänkt iofs)
Pratade med VVSaren och ville samarbeta.Så tror jag han nämnde lite att klyva till två slingor men jag sa att jag inte ville chansa mer utan betalade hellre mellanskillnaden för få en rejäl stam hela vägen.- Han sa då att det kommer bli väldigt mycket dyrare så, men jag bad honom att räkna på det.Fast så funderade jag lite.Vad tror ni är bäst?första 5 radiatorerna 28mm cu, nästa 3 radiatorer 22mm cu, sista 2 kan du behålla på 16mm + extra tjock isoleringEller28mm hela vägen runt med isoleringen som ingår. För att sedan kanske tilläggsisolera den när jag får tummen ur och ska ljudisolera avloppet osv.Jag har ingen aning vilka prisskillnader det är men spontant vill jag ju tro att det inte skiljer så mycket och bara är tramsigt att jåla med massa olika dimensioner som krånglar i slutändan.(fast nu är det pex jag tänkt iofs)
ja så här skulle jag gjort 28 cu ut från pannrummet så långt fram att när effekten som ska tas ut är nere på ca 5500 watt då drar jag resten i 22 cu och behåller pex anslutningarna upp till raddarna . t-rören upp på övervåningen ska sitta på 28 röret. 22 cu i matning ,gärna med en liten mma ventil då kommer vi kunna räkna på ett tryckfall på ca 8-10 kpa över radventilen cocacola