Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattnet blir ljummet...  (läst 15631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Varmvattnet blir ljummet...
« Svar #15 skrivet: 06 februari 2012, 20:30:58 »
Råkade snubbla över följande beskrivning för hur man kan kolla läckage i blandare om man har en fjärrvärmecentral (som jag snodde texten från). Den fungerar förstås i det fallet eftersom man kan stänga av varmvattnet mellan fjärrvärmecentralen och varmvattenrören i huset, och jag vet inte om man har en sån möljighet med en värmepump. Kanske inte, jag har det inte ser det ut som.

Citera
Läcker det över kallvatten till varmvattnet?
Stäng varmvattenventilen i villaprefaben. Gå sedan runt och öppna varmvattenkranarna och kontrollera att inget vatten kommer. Kommer det ändå vatten finns det ett oönskat överläckage någonstans.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet blir ljummet...
« Svar #16 skrivet: 06 februari 2012, 23:11:35 »
Tack för bra tips, men detta ligger lite utanför mig nu. Min fru och hennes syster som har hand om huset i fråga har bestämt att rören ska dras om, så golvbeläggningen i tvättstugan är redan bortplockad och röris kommer i nästa vecka. Jag ville bara höra med proffsen här på forumet också...
Fast jag tror att sen nya oljepannan installerades för ca 8 år sedan så har inte vattnet fungerat tillfredställande, så det tyder ju på att det inte har med kranarna att göra i alla fall. Det är min svärmor som bott i huset och jag vet att han som installerade pannan fick komma tillbaka 2 gånger pga av att det inte fungerade så bra, och jag misstänker att hon inte orkade rota i det mer sen...
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Varmvattnet blir ljummet...
« Svar #17 skrivet: 07 februari 2012, 10:08:06 »
OK. Posta gärna en uppföljning sedan. Är nyfiken på vad det var för fel!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattnet blir ljummet...
« Svar #18 skrivet: 07 februari 2012, 13:28:20 »
Tänkte bara berätta om hur problemet ska lösa sig enligt krökarn. Att det är dåligt med varmvatten eller ojämnt, beror enligt honom på att när den nya fina oljepannan installerades så blev det inte optimalt. Det finns gamla rör i grunden som är överdimensionerade, och dessa måste bytas, har alltså inget med dåliga blandare att göra. Ett nätt jobb på 15000kr (plus nya klinkers etc). Tycker ändå att det är lite konstigt att man ibland inte får något varmvatten alls... Kan man begära någon garanti att problemet skall vara ur världen, med denna åtgärd?

Med för grova rör kan det ta lite tid innan varmvattnet kommer, men när det väl är varmt sÃ¥ är det varmt. Vattnet kan ju inte försvinna nÃ¥nstans i ett rör  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet blir ljummet...
« Svar #19 skrivet: 07 februari 2012, 17:08:17 »
Det senaste var att det kanske är ett läckage på röret/n som går i grunden också.

Nu har tydligen röris upptäckt någon sorts blandare efter vv-beredaren. Det börjar klarna. Men de gamla rören i grunden måste bytas ändå enligt honom. Ibland kommer inget varmvatten, men drar man på en annan kran så kommer det varmvatten i första kranen. Detta ska tydligen försvinna då..

Vi som från början trodde att dessa problem var enkelt åtgärdat genom att höja tempen på vv-beredaren från 39 till 60 gr...
« Senast ändrad: 07 februari 2012, 22:04:08 av han540 »
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattnet blir ljummet...
« Svar #20 skrivet: 07 februari 2012, 23:24:12 »
Blandningsventil efter beredaren har man väl i princip alltid. Har inte rörisen upptäckt den förr än nu? Dom är dessutom en ganska vanlig felkälla, så jag tycker ni skall börja med att byta ut den.
Jag håller fast vid att det inte kan vara fel på själva röret som gör att varmvattnet kommer och går...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Varmvattnet blir ljummet...
« Svar #21 skrivet: 08 februari 2012, 08:47:01 »
Blandningsventil efter beredaren har man väl i princip alltid. Har inte rörisen upptäckt den förr än nu? Dom är dessutom en ganska vanlig felkälla, så jag tycker ni skall börja med att byta ut den.
Purjo; när du skriver "den", syftar du pÃ¥ blandningventilen, rörisen, eller kanske bÃ¥da?  >:D
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattnet blir ljummet...
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2012, 09:25:42 »
Ja, jag borde kanske ha skrivit "jag tycker ni skall börja med att byta ut dom".
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet blir ljummet...
« Svar #23 skrivet: 03 februari 2015, 19:49:26 »
Upptäckte att jag inte berättat hur det löste sej med problemet med att vv kom och gick.
Vi gick på rörmokarns lösning, nämligen att bila upp golvet i tvättstugan och byta ut de rör som hade alldeles för stor dimension och efter det så har vv funkat som det ska. Bidragande orsak var också att varmvattenberedaren som fanns i oljepannan var bara på 50 liter och det räckte inte till när det försvann så mkt vv på vägen.
Tack för engagemanget och ursäkta att jag inte svarat tidigare.
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!