hej
bladet är egen tillverkat ur en röjsåg klinga,tror faktisk det ska funka...
det är lite för mjukt men gick att glögga rött å kyla i olja så det härdades lite...
har även tiggt till mig riktiga sågklingor i 4-5 mm plåt,dom skulle säkert gå jätte bra att göra blad av
men vet inte om det är värt besväret.....ska förmodligen laser skära ut bladen ...så det e nog ganska lungt,men då e dom ändå oslipade = mycket jobb då man inte har tillgång till en riktig bandputs
men ska man fortsätta så blir det nog fabriksblad/köpes blad i rostfritt stål,Helle mfl gör bra blad å verkar ha vettiga profiler på dom ....jag gillar korta å tjocka blad 70-85mm långa å 20-24mm breda ...knivarna blir snyggare å kompaktare än med 95 å 115 mm blad.....då ser dom ut som en mora kniv....
sen tycker jag perssonligen att en kniv som e längre än 95mm är värdelös,en 80mm kniv duger gott till normal snickring å att ta ur tex en älg,har man långt blad då man ska gräva ur en älg är det bara ett hvette
å man ökar risken rejält för att "RÅKA" sticka hål på nått man inte ska stick hål på inne i älgen....
om man sen ska hugga ved med kniven så föredrar jag då i stället en mindre kniv + en yxa
å joo det är ganska skönt att sätta sig ner å pilla på med slirena...har man rätt grejer en bra syl + riktiga nålar så tar det inte sååå läng tid att nysta i hop ett vettigt slire,,,sen är det ganska mycket rutin för å få till dom,det första tog lång tid,nu tror jag att jag klipper till fasar å syr ett normalt slire på ca 1-1,5 timme om jag har holken till bladet klar....
det som tog mig längst tid va å räkna ut hur jag ville ha allt på kniven,vart sömmen skulle va å hur upphängaren skulle göras,gillar den jag gör nu ...enkel å ser bra ut då man gjort kniven klar man flätar in en läder rem i sliret....
sen vet jag inte om den är mest stabil,men som vanligt så vill jag inte göra som alla andra gör..
sen om det är bra lämmnar jag öppet...
kniven på bilden har ju en öggla ...där man fäster en läder rem,men jag satte dit en liten karbin hake i aluminium,funkade riktigt bra men ser väl inte proffsigt ut direkt,men väldigt stadigt å praktiskt då man lätt kan plocka lös kniven från bältet utan att öppna det,jag skulle lätt kunna ha karbin haken på mina knivar....
ska nu bara lära mig färga in å ytbehandla slirena så dom håller...har oljat in dom första men...tror inte det är rätt väg...