Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nån mer som ogillar gasol?  (läst 6911 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nån mer som ogillar gasol?
« skrivet: 19 december 2011, 23:53:44 »
Husvagnar flyger i luften även om det är ovanligt.
Blotta tanken fick mig att snickra ihop en "campingbil" utan gasol.
Den blev helt klar i våras men jag har aldrig använt den för camping,
bara kört skräp med den.
Det är en Cheva Astro -87 i fint skick, med förhöjt tak.
Den visade sig dra så mycket bensin att jag övergick till att försöka lösa
det och har kommit en bit på väg, minskat från 1,5 L/mil till 1,3 L/mil och det går lika bra med hälften alkohol. (Förgasarinsprutning BDT)
Men det är kanske en annan historia.
Campingutrustning:

Tog bort lastförskjutningsskyddsgallret, behövs inte med EU-regler.

Lade in ett golv med 5 cm isolering så man slipper göra om det senare om man får för sig att vinterisolera alla väggar.

Värme:  Stor gammal lykta av något slag där det får plats ca 10 små värmeljus. Skorsten är avgas-slang av aluminium och snett ut / lite nedåt
så det inte regnar in i den.
Provade med fem värmeljus som lär ge ca 400 watt och det fungerar.
Ingen fläkt e.d. till den än så länge.
Bara avsedd för höst / vår och inte för Sibirien.

Kylskåp:  Äldre peltierskåp som går tyst och fint, det har ett ekonomiläge
där det dras ca två ampere tror jag.
Eget MC-batteri på 9 AH som laddas av solceller på 30 watt.
Lite knappt men det var vad jag hade låg.
Om MC-batteriet blir fulladdat och bilens batteri inte är det så laddas bilens batteri. Om MC-batteriet tar slut så laddas bilens batteri ur ner till knappt 13 volt, det laddas aldrig ur den vägen.
Kylskåpet behövs mest när solen skiner och då får man all ström från solcellen.

Matlagning:  Stormkök från Biltema, aldrig testat  (T-röd)

Vatten : Dunken Donje med avtappningskran samt reservdunk på 10 liter att fylla på med.
Avlopp: Stor tratt under kranen och slang rakt ut över höger bakhjul.

Dusch: Campingdusch. Stor svart påse att fylla med vatten och hänga upp i ett träd vid solsken, man väntar en halvtimme och öppnar en liten kran.
69 kr på Jula, fungerar.

Sova i den:  Bara en golvyta med matta på (lastutrymme)  Åtta dynor
45 X 45 cm staplade på hög kan hällas ut till en "säng" om 90 X 180 cm
köpta på $ store för 40 kr styck (rea)
Inte provsovit men det går kanske.

Synd att dom drar så mycket bensin att man inte har lust att åka.
Hade hört att dom "bara" drar ca 1,1 L/mil.. och den kostade bara 7000 kr
nybesiktad, trevlig modell, svårt att motstå. Går bra att köra skräp tre kilometer och tillbaka (återvinningen)
« Senast ändrad: 19 december 2011, 23:56:44 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #1 skrivet: 19 december 2011, 23:59:19 »
jag hör ju direkt att du behöver köpa min bränslecell för båtar och kampinggrejer.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2011, 00:06:03 »
Bränslecell!  Jag tänker på såna som ger STRÖM  från - gas?
Ström är bra att ha men gas... fiR:
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2011, 00:10:06 »
i bränslecellen tankar du metanol och ut får du ström för att ladda batterier etc.
Avgaserna kan du andas in direkt. Alltså inget avgasrör behövs.

följer med i vissa exklusiva husbilar

precis vad du behöver!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #4 skrivet: 20 december 2011, 00:17:46 »
Metanol? Ja alla som bott i husbilar ute på fältet vet att det största problemet är strömmen och det är inte kul att hålla på med elverk.
Men bränsleceller är väldigt dyra har jag hört.
Det skulle jag behöva för nästa bygge, det här var ett enkelt snålbygge på skoj. Det finns förresten en liten byrå i den också  >:D
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2011, 00:36:57 »
det som är bra är att den fungerar utmärkt ihop med solcell. den hoppar in när solcellen inte ger något.
http://www.thermoprodukter.se/pdf/EFOY%20Datablad.pdf

den minsta maskinen ger 600wh per dygn och förbrukar 0.9l metanol per 1000wh.
om jag räknat rätt fyller du då ett 50ah batteri på ett dygn med en förbrukning av ca 0.5l metanol
nu har man ju även kanske en liten solcell så det är få gånger som den går dygnet runt. men även när den gör det förbrukar den väldigt lite.

Folk brukar säga att dom klarar sig på ca 10l metanol i ungefär 3-5 veckor beroende på vad elen används till.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2011, 07:58:32 »
Värmeljus i all är men de ger bara ca 35w styck.

Stoppa in en trangia brännare i kaminen.
Den ger ca 2kw med T-röd eller koncentrerad spolarvätska.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #7 skrivet: 20 december 2011, 14:52:58 »
Eller ta steget till bränslecell för det facila priset av 8000 riksdaler. Vilket är stöld egentligen men jag har inte orkat engagera mig i att sälja den. Hade den som visningsmaskin i en butik vars verksamhet sedermera har lagts ner. Den har väl kanske gått 3 dygn totalt.

En ny 900 går väl på 24 kakor om jag inte mins fel :D

Pimp your motorhome!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #8 skrivet: 20 december 2011, 15:10:35 »
Det är en Cheva Astro -87 i fint skick, med förhöjt tak.
Den visade sig dra så mycket bensin att jag övergick till att försöka lösa
det och har kommit en bit på väg, minskat från 1,5 L/mil till 1,3 L/mil och det går lika bra med hälften alkohol. (Förgasarinsprutning BDT)

Synd att dom drar så mycket bensin att man inte har lust att åka.
Hade hört att dom "bara" drar ca 1,1 L/mil.. och den kostade bara 7000 kr
nybesiktad, trevlig modell, svårt att motstå. Går bra att köra skräp tre kilometer och tillbaka (återvinningen)

GM:s centralinsprutningssystem från slutet av 80-talet brukar ha goda möjligheter att ge låg bränsleförbrukning, i synnerhet vid långvarig landsvägskörning. Det är ju samma system som satt på Opel Kadett 1,6i '87-90, som kunde vara extremt snåla (0,48 l/mil är den rekordnotering jag har hört). Systemet kallas ofta TBI eller Multec, och styrenheten är förmodligen av typ C3 eller P4.

Vanliga orsaker till hög bränsleförbrukning:
  • Trött lambdasond som inte reagerar så fort som den borde på blandningsändringar.
  • Dålig termostat så att motorn inte kommer upp i full arbetstemperatur.
  • Luftförvärmning ur funktion eller urkopplad.
  • Trasig knacksensor (om motorn är utrustad med sådan).
  • Fel tändinställning (man måste sätta systemet i ett serviceläge genom att ansluta ett motstånd mellan två pinnar i ett testuttag när tändinställningen görs).
  • Tjuvluft t ex som följd av läckande bromsservo eller trasiga vakuumslangar. När lambdaregleringen försöker kompensera för tjuvluften så slutar det med att några cylindrar får för mager blandning och några andra får för fet blandning.
  • EGR ur funktion (om motorn har sådan, i synnerhet om även knacksensor finns).

För att felsöka systemet finns ett gratisprogram, WinALDL. Det krävs en inte alltför ny dator som har en "riktig" serieport, man kopplar den till bilens testuttag via en adapterkabel som går lätt att tillverka själv.
Man kan också få ut felkoder genom blinkningar på motorelektronikvarningslampan om man byglar en pinne i testuttaget till jord.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #9 skrivet: 20 december 2011, 15:29:26 »
Jag hade missat att bränsleceller finns för vanliga dödliga hobbyister men jag visste att de letat sig ner från rymden.
Vad man vill ha är egentligen såna som går på vilken alkohol som helst, t.ex. Zytnia vodka som är billigt i Polen.
Men man blir verkligen sugen på en 900 för 8 t.
900 Wh/dygn ger 900/24=38 Watt eller är det en 600 du har över?

Som energikälla för värmekälla under natten, högst 8 timmar kan man dock inte räkna med att ta ut mer än drygt 100 watt (3 ggr 38) och det är inte mer än vad själva bodyn (kroppen) hos en människa ger och det förslår inte långt med så dålig isolering som min campinghytt har även om den är liten.

Jag tror att mina värmeljus som är större än Ikeas små, ger iaf 50 watt stycket så jag behöver stoppa in åtta stycken för att få 400 watt som verkar
räcka bra vår och höst.
Med 2 KW skulle man klara sig på vintern med dålig isolering också fast när man inte längre har lust att campa på sommarn är det inte lätttare på vintern. Kom på att jag har en POD fotogenare som kanske ger ca 2 KW men tror den har för stor diameter för kaminen, bra ide annars. Jag kan också stoppa in rödspritsbrännaren från stormköket vad det nu kan ge, men mer än 400  watt iaf om man kan koka gröt på den.

Jag vill ha bränsleceller som kan driva en hel bil (lättviktare) och helst inte metanoldriven.
Man kör inte dygnet runt och med en hästkraft (ca 750 watt) kan man driva nåt som liknar mopedbil, för två personer, om man har 10 st såna bränsleceller kunde man ta ut en häst under halva dygnet och bara köra hela tiden. Med ditt pris, 80.000 för 10 är det ju överkomligt och väldigt roligt.
Man behöver alltså ett batteri som lagrar bara 31 AH 12 volt så det går utmärkt att ta vilket bilbatteri som helst. Bränslecellerna jobbar ju kontinuerligt och batteriet laddas främst när man inte kör.  8)
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #10 skrivet: 20 december 2011, 15:37:12 »
GM:s centralinsprutningssystem från slutet av 80-talet brukar ha goda möjligheter att ge låg bränsleförbrukning, i synnerhet vid långvarig landsvägskörning. Det är ju samma system som satt på Opel Kadett 1,6i '87-90, som kunde vara extremt snåla (0,48 l/mil är den rekordnotering jag har hört). Systemet kallas ofta TBI eller Multec, och styrenheten är förmodligen av typ C3 eller P4.

Vanliga orsaker till hög bränsleförbrukning:
  • Trött lambdasond som inte reagerar så fort som den borde på blandningsändringar.
  • Dålig termostat så att motorn inte kommer upp i full arbetstemperatur.
  • Luftförvärmning ur funktion eller urkopplad.
  • Trasig knacksensor (om motorn är utrustad med sådan).
  • Fel tändinställning (man måste sätta systemet i ett serviceläge genom att ansluta ett motstånd mellan två pinnar i ett testuttag när tändinställningen görs).
  • Tjuvluft t ex som följd av läckande bromsservo eller trasiga vakuumslangar. När lambdaregleringen försöker kompensera för tjuvluften så slutar det med att några cylindrar får för mager blandning och några andra får för fet blandning.
  • EGR ur funktion (om motorn har sådan, i synnerhet om även knacksensor finns).

För att felsöka systemet finns ett gratisprogram, WinALDL. Det krävs en inte alltför ny dator som har en "riktig" serieport, man kopplar den till bilens testuttag via en adapterkabel som går lätt att tillverka själv.
Man kan också få ut felkoder genom blinkningar på motorelektronikvarningslampan om man byglar en pinne i testuttaget till jord.

Härligt, då har jag mer att gå på.
Det som jag kallade "BDT" heter tydligen TBI... dvs insprutningsprylar i förgasarinsugen (dubbelport) -jag trodde knappt mina ögon när jag såg två små "raketmotorer" där jag tänkt mig att kolla om automatchoken hänger sig,
det finns givetvis inget sånt spjäll heller.
Vad jag gjorde var att kolla givarna, jag tog reda på vilken resistans som motortempgivaren skulle hålla vid en viss temperatur och den visade sig hålla helt fel värden. Då gjorde jag en anordning med omkopplare på instrumentbrädan så jag fick ett snål-läge (funkar bara när motorn är varm) och ett normal-läge samt ett extra rikt läge för extra kall motor och detta har fungerat fint och var det som gav sänkningen i förbrukning.
Lambdasond finns inte i en -87:a, det kom -88 på svenska modeller :)

Andra orsaker förutom de du tipsar om är ju att jag kör på odubbade vinterdäck även sommartid , automatlåda samt förhöjt tak.
Det är härligt vrid i motorn, grovt avgassystem, låter nästan som V8  :o
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #11 skrivet: 20 december 2011, 15:45:13 »
Är du helt säker på att det inte finns någon lambdasond? Om man ser på större Chevrolet van med V8-motor så fick de lambdasond samtidigt som övergången från förgasare till TBI skedde omkring 1986-87 - och det trots att så tunga fordon kunde säljas i stort sett utan avgasrening i Sverige fram till ca 1990-91.

För personbilar och lätta lastbilar under 2500 kg totalvikt fick man 6000 kr i rabatt på accisen '87-88 om bilen hade lambdareglering och katalysator så den uppfyllde de s k A10-kraven, och från '89 års modell blev katalysator obligatoriskt.
Jag vet inte om accis-rabatten gällde även över 2500 kg.

Sådana här undertrycksstyrda insprutningssystem brukar ha ganska svårt att klara sig utan lambdasond, åtminstone måste det finnas en manuell inställningsmöjlighet för tomgångsblandningen om systemet ska sakna lambdareglering.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #12 skrivet: 20 december 2011, 16:01:14 »
Det är ju intressant att veta det där men jag var säker på att det fanns en lambdasond så jag åkte till AD bildelar (min närmaste biltillb. butik) och när han kollade via bilens reg-nummer sa han att "det finns inte på din".
Sen åkte jag hem och tittade på avgassystemet och hittade ingen kabeldragning till nån punkt där.
Jag hade också en Nissan Micra -87 under 90-talet och hörde att katalysator kom -88 på dom. Så jag har tänkt lambdasond mest hör ihop med avgasrening.
En fördel med alla bilar årgång -87 och äldre ska vara att man kan kasta i vad motor som helst bara det inte är mer hästar (som märks) för det existerar ingen avgastestning på dom.
Så jaghar mest varit inne på att byta till en diesel i Astron om jag behåller den, det finns konverteringssatser för olika dieselsnurror eller så får kanske V8:an plats.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #13 skrivet: 20 december 2011, 16:18:35 »
Troligen sitter lambdasonden i ena grenröret.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nån mer som ogillar gasol?
« Svar #14 skrivet: 21 december 2011, 01:08:35 »
Det enda som sitter i grenen på en GM just är en stor fet spark  fiR:

(Kör själv cheva men lider  :'( )
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!