0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Ace, det är i min mening en stor skillnad. Ju lägre framledning du vill ha, ju sämre blir det.CTC däremot laddar i den övre volymen tills någon givare en bit ner i tanken når en viss temp. Då skjuter man ner den "övre delens vatten" mot "den undre". Blir det då 45 grader i radiatorvolymen och du kanske vill ha ut 30 på elementen eller golvvärmen så får man shunta ner det. Här pratar vi kanske om 100 liter radiatorvatten. Det blir någon kwh varenda gång. Laddar man då varmvatten kanske 5-10 gånger om dagen så får det en negativ effekt på coop.Varmvatten laddar man antingen för att man har förbrukat varmvatten eller för att tanken har kylts av mot rummet.
CTC gör bra grejer. Det är det inget snack om. Bygger ofta varianter som påminner om deras lösningar i fastighetsvärlden. Liksom alla andra fabrikat oavsett om de heter Thermia,Nibe,IVT,Viessmann osv så har de styrkor och svagheter. Allt är kompromisser eftersom kunderna inte vill betala för en riktigt bra produkt då denna blir dyrare i inköp.
Jag har inte skärskådat någon maskin i drift....men antog att Cirkpumpen gick så pass sakta att man bibehöll skiktningen i tanken.....och bara laddade tills övre tanken var "full" Menar du att växelventilen står kvar i TVV-laddningsläge och tvingar ned hett vatten till den undre tanken efter färdig tappvattenladdning är det även omblandande eftersom du får 100l volym övertempererad?
Jo, precis som Nisse visade i loggen tidigare så går cirkpumpen långsammare vid varmvattenladdning.Men under varmvattenladdning så jobbar man bara mot tanken. Detta gör att om du laddar på en liter varmt pannvatten i toppen så har du också tagit en liter pannvatten i botten. Hela pannvattenvolymen sjunker neråt i tanken när man tar ut i botten och laddar tillbaka i toppen.Om man nu gör en varmvattenladdning pga att tanken har kylts av mot rummet så är ju varmvattendelen på tanken fortfarande nästan "varmvattenvarm". Då kommer den delen av volymen tanken skjutas neråt i tanken och när varmvattnet är "färdigladdat" så är radiatorvolymen nästan "varmvattenvarm". Ska du då bara ha ut 30 grader på elementen så får man shunt ner en hel del.Kolla mina färgglada bilder lite tidigare i tråden. Det är svårt att förklara sånt här i text tycker jag.
hela ditt resonemang bygger på på att övre tanken är en "jämnvarm klump" helt utan termisk skiktning, som ska värmas ytterligare genom att hetvatten sjkuts in i toppen ...du verkar även se undre tanken som en likvärdig "klump" som penetreras av den övre klumpen.Du bortser helt från termisk verkan, samt att kallt vatten matas in i botten på övre tanken vid tappvattenförbrukning...vilket rimligen sjunker och tempsänker den undre tankenI ditt exempel ovan bör väl isolationsförlusterna i en statiskt stillastående tank via termiska krafter se till att det avkylda vattnet ut mot tankytorna sjunker mot botten ??Sen kan det vara så att enbart CTC:s övre tank är för liten för att kunna förse hushållet med betydande varmvattenmängder...men det har ju inget med ladd-principen att göra.Men...jag vill noga påpeka att jag inte har någon erfarenhet av mätningar på denna modell...så mina betvivlanden grundar sig på fysikaliska antaganden, och erfarenheter från andra skiktade tankar.Så helt utan spydiga undertoner undrar jag: Propagerar du utifrån egna erfarenheter av just denna pump? ... eller utifrån antaganden?
Först tar vi bort dem med kolv(Nibe alltså) sen har vi en som har R401A som har högre GWP än R407c( bort med IVT alltså) kvar blir CTC som mig veterligen har Copeland scrollar ( osäker på deras senaste dock)